Anul 2022 a venit cu ample scumpiri pentru șoferii din România. Astfel, prețul benzinei și al motorinei a depășit pragul de 9 lei la pompă. În țara noastră, până la 60% din prețul litrului de carburant comercializat la pompă reprezintă taxe și accize plătite către statul român, în timp ce restul de 40 de procente ajung la distribuitor și la producător.
Principalii jucători de pe piața românească a carburanților – OMV-Petrom, Rompetrol și Lukoil – stabilesc prețul final de la pompă în funcție de costurile pentru achiziționarea, pentru prelucrarea sau pentru transportul petrolului. La aceste prețuri se adăugă însă accizele pe care le impune statul român și taxa pe valoare adăugată (TVA), care în prezent este de 19% și care se aplică inclusiv accizei.
La data de 28 septembrie 2020, prețul la pompele de carburabt din România pentru un litru de benzină era 4,43 lei și 4,29 lei pentru un litru de motorină, După doi ani de pandemie, prețul s-a dublat, depășind astăzi valoarea de 9 lei, mii de români făcând proteste în întreaga țară.
Un studiu efectuat de trei profesori universitari din București și Cluj și citat de ziare.com arată cât ar fi costat în aprilie 2022 prețul carburanților fără taxe și accize.
„Taxele şi accizele aplicate producţiei, distribuţiei şi comercializării carburanţilor în România sunt responsabile pentru o parte însemnată a preţului plătit de consumatorii finali. Acciza pentru benzină este de 2.458,10 lei/tonă (1,89 lei/litru), iar acciza pentru motorină este de 2.052,89 lei/tonă (1,73 lei/litru). În data de 25 aprilie 2022, un litru de benzină costa „la pompă”, în medie, 7,84 lei, iar motorina 8,72 lei.
Fără TVA şi fără accize, litrul de benzină ar fi costat 4,7 lei, iar cel de motorină 5,6 lei. Rezultă că nu mai puţin de 39% din sumele plătite pentru benzină, respectiv 36% din cele pentru motorină merg către bugetul de stat în contul TVA şi al accizelor”, arată studiul.