Pentru milioane de români, în dreptul definiției cuvântului Pegas în propriul dicționar al copilăriei din era comunistă nu apare poza calului înaripat din mitologia greacă, ci bicicleta cu același nume.
Silueta bicicletei Pegas cu șa lungă și coarne avea să devină un adevărat simbol național pentru milioane de români, în special pentru miile de copii din România comunistă care au învățat să meargă pe bicicletă pe vremea lui Ceaușescu.
Povestea bicicletei Pegas începe în anul 1972, într-o fabrică de armament din Zărnești – Uzina Mecanică Tohani – și în scurt timp devine un obiect râvnit de majoritatea românilor, deși costa cât un salariu mediu din acea perioadă. Designul de atunci era inspirat de muscle bike-urile americane și cele britanice, care erau inspirate la rându-le de motocicletele de tip chopper.
Treptat, bicicletele produse în localitatea brașoveană depășesc granițele țării, dintre cele aproximativ 30.000 de bucăți care se produceau lunar, mare parte luând drumul exportului.
De-a lungul timpului, pe poarta fabricii au ieșit 27 de modele diferite de biciclete Pegas, douăsprezece dintre acestea fiind modernizate, iar altecincisprezece fiind produse complet noi. Printre cele mai cunoscute erau modelele Camping, Kent, Clasic, Ideal, Robusta, Modern, Comoda sau Practic.
Jurnaliștii de la cotidianul britanic The Guardian redau într-un articol interesant povestea Pegas, brandul național dispărut treptat după 1989, din motive greu de înțeles, dar readus la viață în 2012 datorită unor tineri antreprenori din țara noastră. De atunci, bicicletele Pegas sunt pe piață neîntrerupt.
„În România comunistă, aproape fiecare copil avea o bicicletă Pegas. Într-o țară ruptă de lumea lumea înconjurătoare, bicicletele produse de compania de stat erau cunoscute de toți oamenii. Însă, odată cu sfârșitul violent al lui Nicolae Ceaușescu, în 1989, toate acestea s-au schimbat”, scriu cei de la The Guardian, care fac referire și la o glumă care circula la vremea respectivă apropos de faptul că bicicletele Pegas erau produse în fabrica de armament de la Zărnești.
Se spunea pe atunci că un muncitor din acea fabrică fura piese pentru a-i construi o bicicletă fiului său, numai că, indiferent de modul în care acesta asambla piesele, rezultatul era de fiecare dată o… armă.
În anul 2012, patru tineri cu vârste de aproximativ 30 de ani, s-au hotărât să reînvie legenda Pegas și să recreeze bicicletele copilăriei, bineînțeles adaptate la cerințele secolului XXI. Ideea le-a venit după ce unul dintre aceștia dorea să-și cumpere o bicicletă după ce bicicleta sa de import îi fusese furată.
„După revoluție nimeni nu mai aprecia produsele românești, dar asta s-a schimbat”, spune Andrei Botescu, unul dintre co-fondatori și directorul general al nou-înființatei companii Atelierele Pegas. „Aceste biciclete seamănă acum cu acelea din copilărie. Parțial este vorba de întoarcerea în timp pentru a ne găsi rădăcinile”, a mai adăugat acesta, citat fiind de The Guardian.
Noua echipă de la Pegas a adus înapoi câteva dintre tușele distinctive ale bicicletelor din anii 70-80, cum ar fi șaua alungită de tip „banană” și ghidonul în stil „chopper”. În același timp, tinerii antreprenori au decis să modifice schemele de culori în fiecare an astfel încât oamenii să știe din ce generație face călătorit.
„Avem o mulțime de clienți cu vârste de 30, 40 și 50 de ani care au avut odinioară un Pegas, însă clientela noastră cuprinde și tineri care doresc ca un brand românesc cool să se afirme”, adaugă Botescu.
Relansarea Pegas a început timid, cu 500 de biciclete vândute în 2012. Datorită cererii foarte mari de biciclete, producția a crescut de la an la an, astfel că, în 2016, Pegas a vândut aproximativ 10.000 de biciclete. În anii ce au urmat, vânzările de biciclete Pegas au crescut, semn că românii nu au uitat faptul că, în urmă cu 35-40 de ani, Pegas era un brand extrem de valoros și de apreciat.
Foto: bicicletapegas.ro