La 1 iunie anul acesta s-au împlinit cinci ani de la inaugurarea celui mai lung tunel din lume. Este vorba despre tunelul feroviar Gotthard Base Tunnel „GBT”, care traversează Alpii Elvețieni și este destinat facilitării schimburilor comerciale între nordul şi sudul Europei.
Tunelul a fost construit între oraşele Zürich şi Lugano și are o lungime de 57 de kilometri. El traversează muntele St. Gotthard, iar în punctul său cel mai adânc rulează 2,3 km sub munte.
Lucrările de construcție s-au întins pe durata a 17 ani şi au necesitat o investiţie de aproximativ 11 miliarde de euro. Tunelul este tranzitat zilnic de circa 260 de trenuri de marfă, care circulă cu o viteză medie de 100 km/h, şi de 65 de trenuri de pasageri, care pot rula cu viteze de până la 200 km/h.
Un mare avantaj prezentat de tunelul Gotthard este acela că are un curs plat și drept. Trenurile de marfă îl pot traversa tractate fiind de o singură locomotivă în loc de două. Două locomotive sunt necesare doar pentru garniturile de foarte mare tonaj.
Noul tunel este compus din trei galerii separate, unite prin mai multe tuneluri de legătură. Două dintre galerii sunt destinate traficului feroviar, iar cea de-a treia pentru evacuare în caz de accident.
„GBT” ocolește linia de cale ferată Gotthard, dintre cantoanele Uri şi Ticino, și poate suporta trenuri mai lungi şi mai grele decât vechea linie. Trenurile de pasageri pleacă la fiecare jumătate de oră, iar durata călătoriei prin tunel este de 20 de minute.
Inginerii elvețieni au fost nevoiți să sape și să explodeze nu mai puțin de 73 de tipuri diferite de roci, unele la fel de tari ca granitul, iar altele la fel de moi precum zahărul. Au fost excavate peste 28 de milioane de tone de piatră, care au fost apoi defalcate pentru a ajuta la realizarea betonului folosit la construirea tunelului.
La execuţia proiectului au lucrat 2600 de oameni, care au muncit în condiţii foarte grele, în tunel fiind înregistrate temperaturi de până la 50 de grade Celsius.
În timpul lucrărilor nouă muncitori și-au pierdut viața. Patru erau germani, trei italieni și câte unul provenea din Africa de Sud și din Austria, potrivit agenției de știri germane dpa. În memoria celor nouă muncitori a fost ridicată o placă comemorativă lângă capătul nordic al tunelului, relatează presa elvețiană.
În clasamentul celor mai lungi tuneluri din lume, „GBT” este urmat de tunelul Seikan din Japonia, cu o lungime de 53,9 kilometri, şi de Eurotunelul de sub Canalul Mânecii, care face legătura între Franţa şi Marea Britanie, care are o lungime de de 50,5 kilometri.
Noul tunel Gotthard nu va mai rămâne mult timp în fruntea acestui top. În anul 2025 urmează să fie finalizat tunelul Brenner, care va face legătura între Austria şi Italia și care va avea o lungime de 64 de kilometri.
Foto: Wikipedia