Care este cel mai lung traseu al Societății de Transport București?

08.06.2021
Care este cel mai lung traseu al Societății de Transport București?

Străbate patru sectoare, parcurge 26 km și îi sunt necesare în jur de trei ore ca să ajungă la capăt de linie. Nu, nu este descrierea vreunei plimbări epuizante prin București, ci ruta tramvaiului 1, cel mai lung traseu existent în momentul de față în grila Societății de Transport București (STB).

De-a lungul timpului, traseul liniei 1 de tramvai a suferit mai multe modificări de traseu, ba chiar a fost scoasă câțiva ani din grila fostei RATB (Regia Autonomă de Transport București). Din iulie 2011, fosta linie 34 a fost transformată în linia 1.

Începând cu data de 1 noiembrie 2017, linia 1 întoarce la terminalul „Romprim” și poartă inscripția de traseu „Romprim – Calea Văcărești – Bd. Banu Manta – Sos. Progresului – Romprim”. De asemenea, tot cu începere din această dată, STB, care se numea la momentul respectiv RATB a înființat linia de tramvai 10, care reprezintă, practic, traseul de întoarcere al liniei 1, dar care are inscripția de traseu „Romprim – Șos. Viilor – Bd. Banu Manta – Mihai Bravu – Romprim”.

Cum a arătat traseul tramvaiului 1 de-a lungul anilor?

Cel mai vechi traseu al tramvaiului 1 este cel care a apărut în harta generală a anului 1962, însă această linie figurează și pe harta din 1966, pe următorul traseu: Depoul Splaiul Unirii (ce era situat pe malul stâng al râului Dâmbovița, în apropiere de actualul pasaj Mihai Bravu) – Splaiul Unirii – Văcărești (inclusiv actualul Bulevard Mircea Vodă) – Sf. Vineri (intersecția cu Bulevardul Călărași) – Calea Moșilor – Șos. Colentina – Cartierul Colentina (la intersecția cu Șos. Fundeni).

Conform hărții din 1970 a Întreprinderii de Transport București (ITB), tramvaiul 1 avea același traseu de bază, cu excepția prelungirii capătului nordic până pe Strada Cornișor, în apropiere de Depoul Colentina.

La finalul anilor ’80, începutul anilor ’90, rețeaua liniilor de tramvai bucureștene a suferit modificări importante. Una dintre acestea a constat în desființarea Depoului Splaiul Unirii, în timp ce șina de tramvai de pe Splaiul Unirii, Calea Văcărești (între fostul Abator și stația de metrou Timpuri Noi), actualul Bulevard Mircea Vodă și Strada Sfânta Vineri a dispărut.

Ruta liniei de tramvai 1 a ajuns foarte aproape de versiunea din prezent odată cu inaugurarea căii de rulare ce leagă și acum Șos. Mihai Bravu de Piața Sudului, prin Calea Văcărești. Aceasta lega sud-estul Bucureștiului (cartier Berceni) de nord-estul orașului ()cartier Colentina).

Traseul pornea de la terminalul Romprim și continua pe ruta Șos. Olteniței – Piața Sudului – Calea Văcărești – Șos. Mihai Bravu – Bd. Ferdinand I – Strada Ziduri Moși (lângă Halele Obor) – Șos. Colentina – cartier Colentina intersecția cu Șos. Fundeni).

Garniturile liniei 1 circulau cu inscripția „Halele Obor – Romprim”, având același traseu cu linia 34, și anume: Romprim – Banu Manta/Gara de Nord/Depoul Victoria, pe porțiunea dintre Romprim și intersecția Bd. Mihai Bravu și Ferdinand I, lângă Colegiul Național „Iulia Hașdeu”.

Linia 1 avea rol secundar, dublând, practic, linia 34. În ianuarie 2009, după o pauză lungă în care cele două linii au fost suspendate pentru a se face loc lucrărilor de reabilitare a șinei de pe Șos. Mihai Bravu, doar linia 34 a revenit, decizia fiind luată de autorități în contextul în care linia 1 transporta un număr mai mic de călători. Odată cu desființarea liniei 1, „bucla” de întoarcere situată pe Șos. Colentina, la intersecția cu Șos. Andronache și cu Șos. Fundeni (terminalul original din 1962), a fost și aceasta dezafectată.

Cum arăta prima variantă circulară

În iulie 2011, linia 1 este „reînviată” de fosta RATB, care hotărăște să redenumească linia 34. Traseul tramvaiului 1 era următorul: Poșta Vitan – Calea Vitan – Șos. Mihai Bravu – Șos. Ștefan cel Mare – Bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Nicolae Titulescu – Pasajul Basarab – Șos. Orhideelor – Bd. Vasile Milea – Bd. Timișoara – Șos. Progresului – Str. Dr. Constantin Istrati – Șos. Viilor – Calea Șerban Vodă – Bd. Gheorghe Șincai – Str. Nerva Traian – Bd. Octavian Goga – Poșta Vitan.

Pentru prima dată în istorie, traseul tramvaiului 1 era circular, ceea ce făcea ca linia să fie constituită din două linii diferite. Fiecare garnitură parcurgea un singur sens de mers, și nu ambele sensuri la fel ca în cazul celorlalte linii existente. Poșta Vitan devenise singurul capăt al liniei, fapt ce ducea la frecvente aglomerări, mai ales că în acest punct oamenii care doreau să-și continue călătoria erau nevoiți să schimbe garnitura.

Din septembrie 2013, capătul liniei 1 a fost mutat la „Șura Mare”, lângă Piața Eroii Revoluției, Cimitirul „Șerban-Vodă”. Traseul era împărțit în două secțiuni, după cum urmează: Șura Mare – Șos. Șerban Vodǎ – Calea Vitan (în sens invers acelor de ceasornic), respectiv, Șura Mare – Șos. Viilor – Pasajul Basarab – Piața Iancului (în sensul acelor de ceasornic). Traseul a rămas același, diferența fiind doar locul de staționare, care avea peroane mai lungi și mai moderne față de fostul terminal „Poșta Vitan”.

Cum arată în prezent traseul liniei 1

Începând cu 1 noiembrie 2017, linia 1 are capătul la terminalul Romprim. În plus, pentru a elimina confuzia care se crea între cele două segmente ale liniei, RATB a înființat linia 10, care dădea numele unuia dintre cele două sensuri ale liniei. Începând cu aceeași dată, linia 34 urma să acopere fluxul de călători pe ruta Șura Mare – Bd. Mihai Bravu – Banu Manta. Practic, rolurile celor două linii s-a inversat, astfel că acum linia 1 era principală, iar linia 34 secundară spre deosebire de anii 2000.

Traseul liniei tramvaiului 1 numără 50 de stații și are o lungime de 26 km, însă din cauza unor lucrări de modernizare a căii de rulare pe Bd. G-ral. Vasile Milea, pe porțiunea cuprinsă între Bd. Timișoara și Pasajul Basarab, traseul tramvaiului 1 a fost redus la 29 de stații, pe ruta Romprim – Bd Banu Manta, respectiv 30 de stații pe direcția Bd. Banu Manta – Romprim.

Garniturile pornesc de la Romprim și circulă pe traseul Șos. Olteniței – Calea Văcărești – Șos. Mihai Bravu – Șos. Ștefan cel Mare – Bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Nicolae Titulescu – Bd. Banu Manta și retur.

Temporar, tramvaiul 1 nu va circula pe ruta Bd. Banu Manta – Pasaj Basarab – Bd. G-ral Vasile Milea – Bd. Timișoara – Șos. Progresului – Șos. Viilor – Piața Eroii Revoluției – Șos. Olteniței – Romprim. În locul tramvaiului, pe această rută va circula linia navetă 610.

Foto: STB SA

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Ce este o rachetă balistică intercontinentală? Cât de aproape lovește de țintă?
Ce este o rachetă balistică intercontinentală? Cât de aproape lovește de țintă?
Astăzi, Rusia a dus războiul într-o fază nouă după ce a lansat o rachetă balistică intercontinentală asupra Ucrainei, fiind prima de acest gen de la începutul conflictului, din urmă cu... citește tot
Ce sunt cotele de gen? Cum funcționează „cotele de gen”?
Ce sunt cotele de gen? Cum funcționează „cotele de gen”?
În spațiul public, în preajma alegerilor prezidențiale, se tot vorbește despre „cotele de gen”. Se pleacă de la premisa că în anumite domenii, femeilor nu li se dau aceleași șanse ca... citește tot
Cum arată vila din Estoril, unde Carol al II-lea și-a trăit ultimii ani? Cine a moștenit-o?
Cum arată vila din Estoril, unde Carol al II-lea și-a trăit ultimii ani? Cine a moștenit-o?
Carol al II-lea a fost regele României timp de 10 ani, între 8 iunie 1930 și 6 septembrie 1940. Domnia sa a fost una plină de controverse și mulți oameni politici ai acelor vremuri nu l-au vrut... citește tot