Porturile au fost la început o modalitate de acostare a navelor pe timp de furtună. Ulterior, în aceste locații s-a trecut la încărcarea și descărcarea de mărfuri. În prezent, un port definește o suprafață de apă adăpostită de diguri și spargevaluri unde navele pot staționa și opera.
În lume sunt numeroase porturi impresionante prin mărimea lor, precum cel din Rotterdam, Olanda, care este cel mai mare din Europa. Trebuie specificat că cel mai mare port din lume se află în China, în orașul Shanghai.
Portul primește și trimite zeci de mii de containere cu marfă peste tot în lume. Se muncește non-stop și este impresionant de mare. Potrivit datelor oficiale, într-un an în port sunt încărcate peste 25 milioane de containere, adică 68 de mii de containere pe zi. Incredibil este că portul este într-o continuă dezvoltare, iar numărul containerelor crește de la o zi la alta.
De exemplu, în anul 2009, acesta a prelucrat circa 590 milioane tone de mărfuri, iar în 2010, această cifră a crescut cu peste 60 milioane tone. Toată această manipulare de mărfuri aduce miliarde de dolari în bugetul Chinei. Conform datelor, acesta asigură 20% din toată marfa trimisă pe mare din China.
Dezvoltarea acestui port se leagă, în special de ultimii ani. La mijlocul secolului XX, portul nu impresiona cantitatea de mărfuri manipulată nu era mai mare de 17 milioane tone pe an. Poziționarea geografică a făcut ca autoritățile chineze să îl dezvolte constant, depășind toate celelalte porturi din China și din lume.
Portul este situat în locul unde râurile Huangpu și Qiantang se revarsă în râul Chang Jiang. Aici, acostează atât vase marine, cât și vase fluviale. Portul conlucrează cu aproximativ 200 de țări, ceea ce înseamnă peste 500 de porturi.
Portul este format din mai multe terminale, iar unul dintre ele este Yangshan, care este o insulă cu o intrare artificială. Ea este conectată de restul portului printr-un pod de 33 kilometri lungime, care este cel mai lung pod din lume, pentru transportarea mărfii.
Trebuie specificat că în port toate operațiunile sunt automatizate, iar personalul uman doar supervizează. Portului din Shanghai are următoarele specializari: lucrări de îmbarcare-debarcare, servicii de păstrare a mărfii și servicii de depozitare, servicii de acostare, remorcare a mărfii, acostarea în condiții de siguranță sporită, servicii de manevrare al vaselor și multe altele.
Foto: Wikipedia