Cel mai mare vapor din lume a avut aproape de două ori lungimea Titanicului, iar istoria sa mai puțin cunoscută nu este mai puțin epică. Seawise Giant, un super-vapor construit în Japonia, finalizat în 1979, a fost redenumit de șase ori în timpul serviciului său de 30 de ani, înainte de a fi vândut, în sfârșit, la fier vechi în India în 2010.
Cântărind mai mult de 564.000 de tone și măsurând 458,45 m în lungime, era mult prea mare pentru a naviga pe Canalul Mânecii și atât de puternic încât chiar și după ce a fost scufundat de rachetele lui Saddam Hussein în timpul războiului Iran-Irak din 1988 a mai fost funcționabil încă 21 de ani, fiind scos de pe fundul mării și renovat.
Seawise Giant a fost finalizat în 1979 pe un șantier naval din Kanagawa, Japonia. Magnatul grec de transport maritim care l-a comandat inițial a refuzat să primească livrarea până când a fost terminat, iar ulterior a fost vândut fondatorului chinez al Hong Kong Orient Overseas Container Line, CY Tung, cu scopul de a transporta petrol peste ocean.
Nemulțumit de dimensiunea care era deja ieșită din comun, Tung l-a extins cu câțiva metri și a adăugat mai mult de 100.000 de tone la capacitatea sa înainte de a intra în funcțiune. În această etapă, cârma singură cântărea 230 de tone, echivalentul a 46 de elefanți, elicea 50 de tone, iar nava în sine cântărea mai mult de 657.000 de tone când era complet încărcată, făcând-o cea mai mare navă de acest fel care a existat vreodată.
Seawise Giant și-a petrecut următorii ani transportând cantități uriașe de țiței între Orientul Mijlociu și SUA. Dar în mai 1988, dezastrul a avut loc în timpul războiului Iran-Irak, potrivit Daily Mail.
În timp ce era ancorat în largul insulei Larak din Iran în ape puțin adânci, transportând petrol iranian, Seawise Giant a fost vizat și lovit de bombele parașutelor irakiene. S-a aprins ca un chibrit în timp ce focul l-a cuprins și, în cele din urmă, s-a scufundat. Proprietarii l-au declarat eșuat. Dar povestea nu se termină aici.
După încheierea războiului în 1989, uriașul Seawise a fost ridicat de pe fundul mării după un an de decădere de către conglomeratul norvegian Norman International. Epava a fost transportată la Singapore pentru reparații ample, iar proprietarii ei au redenumit-o „Uriașul Fericit” („Happy Giant”).
Mogulul norvegian Jorgen Jahre a achiziționat apoi nava reparată plătind 39 de milioane de dolari, a redenumit-o Jahre Viking și a reintrodus-o în serviciu în octombrie 1991. Cu timpul, însă, dimensiunea ei gigantică a devenit din ce în ce mai mult o povară din punct de vedere practic. Era prea lungă și prea largă pentru a naviga în apele care nu erau suficient de adânci, printre ele numărându-se Canalul Mânecii, Canalul Suez al Egiptului și Canalul Panama.
Astfel, în 2004, nava a fost achiziționată de First Olsen Tankers din Norvegia, redenumită Knock Nevis, transformată într-o unitate de depozitare staționară pentru petroliere și ancorată în zăcământul petrolier Qatar Al Shaheen din Golful Persic.
Acolo și-a trăit restul zilelor înainte de a fi vândută în sfârșit la fier vechi în 2010 și redenumită (din nou) Mont pentru ultima ei călătorie către un șantier indian de dezmembrare a navelor. A fost nevoie de zeci de mii de muncitori pentru a finaliza sarcina de a o demonta.
Doar ancora sa de 36 de tone a fost salvată, care se află acum la Muzeul Maritim din Hong Kong, ultima relicvă rămasă a unei fiare oceanice cu adevărat legendare.
Foto: dailymail.co.uk