Cea mai veche autostradă din România a fost construită la ordinul lui Nicolae Ceaușescu. Construcția autostrăzii București-Pitești a durat 5 ani, între 1967 şi 1972, și a avut o lungime de 96 de km. Inițial, aceasta a fost proiectată pentru a se circula pe ea cu viteza maximă de 140 de km pe oră. În anul 2000 șoseaua a fost refăcută, iar între anii 2007 și 2019 au fost adăugate noi segmente.
Nicolae Ceaușescu nu era mulțumit de viteza de deplasare între București și Pitești și a cerut, în anul 1964, Direcţiei Generale a Drumurilor o soluție pentru fluidizarea traficului pe DN 7. Drept urmare, în anul 1967 autoritățile au finalizat studiul tehnico-economic care arăta că trebuie realizată o nouă șosea, fiindcă oricare altă soluţie va prelungi lungimea călătoriei cu 25 de km.
Surprinzător a fost faptul că Nicolae Ceaușescu a dorit ca viteza pe autostrada București-Pitești să fie de 140 de km pe oră, foarte mare pentru acea perioadă, având în vedere că daciile nici măcar nu se puteau apropia de această viteză. Potrivit datelor analizate și prezentate de IPTANA (fostul Institut de Proiectări în Transporturi) era nevoie de o șosea complet nouă.
În primele luni ale anului 1966 a fost finalizat şi studiul de circulaţie pentru direcţia de trafic Bucureşti – Piteşti, solicitat de Direcţia Generală a Drumurilor, în urma constatărilor făcute în anii 1964 – 1965 de către Nicolae Ceauşescu, privind blocarea circulaţiei şi scăderea vitezei de deplasare a autovehiculelor pe unele tronsoane ale Drumului Naţional nr. 7, între Bucureşti şi Piteşti. Analizele şi studiile întreprinse pentru stabilirea posibilităţilor de sporire a capacităţii acestui drum au demonstrat, însă, că această problemă nu poate fi rezolvată satisfăcător prin lărgirea drumului existent, din cauza condiţiilor de traversare a localităţilor şi a volumului mare de demolări, se arată în raportul întocmit la vremea aceea de IPTANA.
Prima autostradă din România a început să fie construită la 4 februarie 1967 și a fost denumită A1. Dumitru Antonescu a fost unul dintre primii muncitori angajați să construiască autostrada București-Pitești, dorită de Nicolae Ceaușescu. Acesta avea 25 de ani și a povestit pentru adevarul.ro entuziasmul cu care se lucra la acea vreme.
M-a atras din prima proiectul ăsta, era ca o provocare. Vă daţi seama cum suna: prima autostradă din România! Salariul era şi el unul bun pentru acele vremuri, plus că aveai condiţii de lucru neaşteptat de bune şi tehnologii pe măsură. Aveam o masă caldă şi transportul asigurat şi simţeam că muncesc într-o echipă. Oamenii aveau entuziasm. Pe şantierul autostrăzii au fost utilizate staţii automate de preparare a asfaltului, combine de stabilizare a fundaţiilor, dar şi echipament electronic de control al diferitelor faze ale proceselor tehnologice. Toată lumea lucra cu spor, nu era ca acum, când vezi atâţia muncitori lenevind pe şantiere când ei ar trebui să muncească, a mărturisit Dumitru Antonescu.
Dumitru Antonescu își amintește că ritmul de lucru era foarte alert și atunci când autoritățile doreau să construiască ceva nu stăteau pe gânduri. Ba mai mult, acesta povestește că în doar un an de zile a fost finalizat sectorul Bucureşti-Ciorogârla-Petreşti, în lungime de 36 km.
Am început să punem asfalt la câteva luni după terminarea studiului de fezabilitate, iar guvernanţii ăştia de acum tot fac studii de fezabilitate şi nu sunt în stare de atâţia ani să înceapă construcţia autostrăzii Piteşti-Sibiu, pe care toată România o cere. De ce atunci se putea să se facă o autostradă repede şi acum o lălăim la nesfârşit?, a încheiat Dumitru Antonescu.
Autostrada A1, București-Pitești a fost finalizată în anul 1972, avea o lungime de 96 de km, patru benzi de circulație, câte două pe fiecare parte, iar la construcția ei au fost folosite nu mai puţin de 445.000 de tone de asfalt.
Foto: YouTube.com și necenzuratmm.ro