Tunelul Teliu. În România sunt puține povești care se termină cu happy end. Acesta este și cazul tunelul Teliu, una dintre cele mai impresionante construcții inginerești de pe teritoriul României, care, astăzi, este lăsat în paragină.
Povestea tunelului Teliu care are o lungime de 4.379 de metri a început în toamna anului 1923. Tunelul este unul dintre cele trei ale căii ferate Brașov–Întorsura Buzăului și execuția a fost încredințată germanilor de la Julius Berger Tiefbau Aktien Gesselschaft. Cinci ani mai târziu, tunelul era gata și a fost deschis circulației pe 25 iunie 1931, odată cu restul liniei. La acea vreme, Buzăul se unea cu Brașovul pe șine. Tunelul poartă numele pârâului Teliu, pe valea căruia trece linia ferată.
În anul 1935 s-a decis continuarea lucrărilor dar acestea au fost curând oprite din cauza declanșării celui de-Al Doilea Război Mondial în 1939. După război, proiectul a fost abandonat complet. Așadar, cel mai lung tunel construit vreodată în România a rămas situat pe o cale ferată secundară, simplă și neelectrificată.
Pe 30 iunie 2018, podul de piatră de la Budila s-a prăbușit și calea ferată, care oricum nu era folosită, a devenit inutilizabilă. În iulie 2019, CFR a lansat o licitație la care au participat două firme și care au ca scop construcția podului, în urma căreia trenurile ar urma din nou să circule prin tunelul Teliu.
România mai are tuneluri care merită luate în evidență, însă suntem departe de Europa. În localitatea Tălăşmani, la limita dintre judeţele Galaţi şi Vaslui, se găseşte al doilea tunel ca lungime din România. Tunelul de la Tălăşmani are lungimea de 3.330 metri.
Cel mai lung tunel rutier din ţară este Capra-Bâlea de pe Transfăgărăşan, care se întinde pe o distanţă de 884 de metri şi a fost construit în anul 1972, în perioada comunistă.
Foto: claudiuconstantin.ro