Care este povestea epavei de la Costinești? De ce vasul a eșuat intenționat?
Epava de la Costinești. De ani buni, epava de la Costinești este un adevărat simbol al litoralului românesc. Totuși, nu multă lume știe felul în care nava Evangelia a eșuat în apele române și de ce vaporul a fost lăsat în apropierea stațiunii Costinești.
Epava de la Costinești
Nava Evangelia, simbolul Costineștiului, i-a aparținut celebrului grec Aristotle Socrates Onassis, bărbatul care a avut curajul să o ceară în căsătorie pe frumoasa Jacqueline Kennedy, văduva preseșdintelui Statelor Unite ale Americii, John F. Kennedy, ucis la vârsta de 46 de ani, în urma unui atentat. Aristotle Socrates Onassis a fost căsătorit cu Jacqueline Kennedy în ultimii șapte ani ai vieții sale.
Care este povestea epavei de pe plaja Navagio din Zakynthos?
Pe data de 15 octombrie 1968, nava a eșuat la aproximativ un kilometru de plaja nordică a stațiunii Costinești. Acea zonă a falezei naturale era cunoscută sub denumirea de „Golful francezilor”. Cu 12 ore înainte de a eșua, echipajul a trimis către Portul Constanța un semnal radio SOS prin care o ambarcațiune sesiza că se află în stare de dificultate. În mod ciudat, marea era calmă și vântul nu bătea în acea zi.
De ce vasul Evangelia a fost eșuat intenționat?
După mai multe ore de căutare, nava Evangelia a fost localizată în dreptul actualei stațiuni Costinești, la momentul respectiv un mic sat pescăresc. Aceasta eșuase pe un banc de nisip. Un scafandru trimis de autoritățile române a constatat că elicea era avariată. Acesta era semn că motorul a fost pus pe „toată viteza înainte” și elicea a fost distrusă pe fundul apei. Cu alte cuvinte, comandantul vaporului (un român stabilit de mulți ani în Grecia) a încercat să eșueze nava pentru încasarea primei de asigurare. Varianta cu încasarea asigurării este cu atât mai plauzibilă cu cât în doi ani nava ar fi urmat să fie casata, fiind prea veche.
Mircea Ionescu, comandantul Grupului de Intervenții și Salvare Navală al portului Constanța, a fost cel care a înaintat un raport Autorității Navale Române. Acesta a explicat modul în care grecii au eșuat intenționat nava Evangelia pentru banii de asigurare.
Echipajul a părăsit nava, care a devenit ulterior celebra epava de la Costinești
La nici 24 de ore după eșuare, echipajul de pe Evangelia a părăsit definitiv nava și a plecat din România. Legea spune că nava părăsită revine statului pe litoralul căruia se află,. Cu atât mai mult cu cât statul respectiv a intervenit cu nave de salvare proprii. Evangelia a intrat astfel în posesia României. Autoritățile au recuperat ce mai putea fi folosit de pe navă și cam atât. De restul bunurilor s-au ocupat localnicii care au furat tot. Pescarii au luat cazarmament, combustibil, pesmeţi, conserve sau legume.
Nava Evangelia a devenit de zeci de ani simbolul stațiunii Costinești. Totuși, deși la momentul eșuării se afla într-o stare bunicică, în 2005, la 44 de ani după naufragiu, în urma unui vânt puternic, corpul navei a cedat și s-a rupt în două.