Cine ar fi crezut că în anul 2020 mai sunt țări care să nu aibă cale ferată? Ei bine, în timp ce unele nu au avut niciodată cale ferată, altele au desființat-o. În mod ciudat, în Europa sunt state care nu au nici măcar un metru de cale ferată.
România se poate mândri cu aproximativ 11.000 de kilometri de cale ferată, fix ca în urmă cu 100 de ani. În anul 1989, România avea 24.000 de kilometri, dar jumătate dintre drumurile feroviare s-au dus la fier vechi.
În Europa sunt cinci țări care nu au deloc cale ferată astfel: Andorra, Cipru, Islanda, Malta și San Marino. Nu, Vatican nu intră în această listă întrucât statul situat în centrul Romei are 1,27 km de șine. Malta a avut cândva trenuri, dar șinele au fost ulterior dezafectate odată cu apariția automobilelor.
Dacă majoritatea statelor nu au șine pentru că sunt prea mici, ciudată este prezența Islandei. Insula din Oceanul Atlantic nu a avut niciodată un traseu destinat trenurilor, dar e pe cale să demareze construcția uneia care să se numească „Lava Express”. Totodată, Albania este un caz special, fiind singura țară ale căror șine nu sunt încă electrificate.
La nivel mondial sunt multe state mai mult sau mai puțin cunoscute care nu au șine de cale ferată precum: Butan, Kuweit, Libia, Niger, Oman, Papua Noua Guinee, Qatar, Somalia, Tonga, Vanuatu sau Yemen.
Prima cale ferată dată în folosință pe teritoriul de azi al României a fost calea ferată Oravița–Baziaș din Banat din anul 1854 care servea pentru trafic de marfă. Prima cale ferată construită pentru trafic de călători a fost calea ferată Szeged–Timișoara, care a conectat Timișoara în anul 1857 la rețeaua feroviară.