Mașina electrică este o invenție modernă, construită ca alternativă la motorizarea cu benzină sau motorină. Deși neînțelese de mulți, mașinile electrice au din ce în ce mai mulți fani, inclusiv în România. Autoritățile române au decis scutirea de anumite taxe pentru aceste autovehicule, astfel că sunt din ce în ce mai multe pe străzi. Câte mașini electrice sunt în România?
În ultimii ani, mașinile electrice au început să fie în centrul atenției. În încercarea de a lupta împotriva schimbărilor climatice, politica și autoritățile au început să promoveze tot mai mult alternativa autovehiculelor electrice, care poluează mai puțin. Astfel au fost construite numeroase stații de încărcare, iar autoritățile finanțează subvenții și totodată există reduceri de cheltuieli, printre care parcările gratuite a celor care au mașină electrică.
România este un stat care a preluat această inițiativă, dar care infrastructura lasă de dorit. Au fost construite mai puține stații de încărcare, iar numărul de autovehicule începe să fie din ce în ce mai mare. Vedem zilnic diferite branduri de mașini care mai de care interesante, cu autonomii din ce în ce mai ridicate. Dacă în urmă cu 4-5 ani nu existau mașini cu autonomie foarte mare, în prezent găsim mașini electrice care au autonomie și de 600 de kilometri.
Cum am spus și mai sus, România este printre statele care au cele mai puține stații de încărcare pentru vehiculele electrice. În același timp, vecinii unguri au de două ori mai multe, iar Olanda se află în topul țărilor. În prezent, există puțin peste 1.600 de stații de încărcare, iar în Olanda peste 100.000. Numărul stațiilor reflectă și piața mașinilor electrice, adică la noi un număr mai mic decât în alte state.
În țara noastră circulă zilnic puțin peste 400.000 de mașini electrice sau hibride plug-in, reprezentând aproximativ 0,5% din totalul parcului auto, care depășește 8 milioane de mașini. Anual, se înmatriculează peste 25.000 de vehicule noi, o evoluție înceată dar sigură. Rămânând la același calcul, estimăm că vom ajunge la 1 milion de mașini electrice în 24 de ani.
În România de cele mai multe ori, achiziția este reflectată de bugetul pe care îl are o persoană. Conform românilor, investiția într-un vehicul electric care costă 50.000 de euro este irelevantă, în momentul în care pot cumpăra un brand precum BMW sau Mercedes la un buget inferior.
Potrivit datelor din România, cea mai ieftină mașină electrică la ora actuală este Dacia Spring. Aceasta ajunge la aproximativ 20.000 euro, cu TVA. Are o autonomie aproximată de 225 kilometri, cu un consum de 14 kWh/100 km. Viteza maximă pe care o poate atinge este de 125 km/h.
Foto: Depositphotos.com