Câte tractoare producea pe zi Uzina Tractorul în perioada ei de glorie?

de: Sorin Florea
20 05. 2021
UTB_Universal_650
Cate tractoare producea pe zi Uzina Tractorul in perioada ei de glorie?

Uzina Tractorul Brașov (UTB), așa cum îi spune numele, a fost o fabrică specializată în producția de tractoare. Inițial, la deschidere, în anul 1925, aceasta a fost proiectată pentru a construi avioane IAR. Planul a fost schimbat după terminarea celui de-al Doilea Război Mondial, în 1945, când rușii au luat o mare parte din utilaje, considerate ca fiind pradă de război. Astfel, la vremea respectivă se decide ca uzina să înceapă construcția de tractoare.

Primul tractor scos pe poarta UTB

După ce UTB își schimbă producția, apare pe poarta fabricii primul tractor numit IAR 22. În acel moment, la puțin timp după terminarea conflictului mondial, la fabrică lucrau 15.000 din cei 82.000 de locuitori ai Braşovului, adică jumătate din populația aptă de muncă. Partidul Comunist decide, în anii următori, extinderea uzinei, iar pe o suprafață de 10 hectare casele sunt dărâmate și ridicate hale.

Prima comandă a venit de la statul român care a cerut 5.000 de tractoare, 5.000 de pluguri și 2.000 de semănători. Ulterior, fabrica începe să producă pentru export, iar tractoarele de la Brașov ajung în țări îndepărtate precum China, India, Egipt, Zambia, Rusia, Congo și Brazilia.

Primul tractor românesc- IAR 22

Un tractor la 9 minute

În anii ’70, lideri comuniști decid achiziționarea unei licențe Fiat și produc tractorul premium numit Universal 650. Cererea era atât de mare încât pe poarta fabricii ieșea câte un tractor la fiecare 9 minute. Astfel, se fac noi angajări numărul total al muncitorilor ajungând la 26.000. Drept urmare, în zonă se construiesc cartiere de blocuri, o policlinică, un spital, o stație de salvare, o cantină și o sală de spectacole.

În anul 1990, UTB producea 50.000 de tractoare anual. Căderea comunismului a dus, din păcate, și la distrugerea fabricii. Astfel, după mai multe tentative de privatizare eșuate uzina este împărțită în șase companii – Frimut UTB, Rentcom UTB, Prorem UTB, AWE-HD, MUM-UTB, Scudiver UTB, iar secțiile care nu sunt implicate direct în producția de tractoare sunt scoase la privatizare.

Anii trec, iar datoriile se acumulează. Guvernanții nu reușesc să aducă fabrica pe linia de plutire, iar în 2007 în schimbul a 82 de milioane de euro, cele 125 de hectare cu hale pline de tractoare și piese de schimb sunt scoase la vânzare. Noul proprietar e „SC Flavus Invest SRL București”. Compania e deținută de fondul britanic de investiții „Centerra Capital Partners”, care a hotărât ridicarea în zonă a unui mall și a unor blocuri de locuințe.

Lipsa unei viziuni economice adecvate capitalismului a dus la distrugerea Uzinei Tractoare Brașov. Acest lucru este dovedit de faptul că, la numai 100 de km de Brașov, un investitor străin produce cu succes exact modelul Universal 650.

Foto: Wikipedia.org