Autostrada reprezintă modul cel mai rapid prin care poți ajunge dintr-un punct al țării în altul cu mașina. Cu ajutorul ei sunt evitate restricțiile de viteză din orașe sau sate, iar riscurile de accidente sunt scăzute. La nivel european, România se clasează printre ultimele locuri ca număr de kilometri de autostradă. Astfel că, de câți kilometri de autostradă dispuneau românii în 2023?
Dezvoltarea în România are loc într-un ritm încet dar sigur. La finalul anului 2022, țara noastră se apropie cu forțe rapide (sau nu) de borna de 1.000 de kilometri. În prezent sunt deschiși către circulație 994 kilometri de autostradă și drumuri expres, unde vitezele maxime sunt de 130 km/h, respectiv 120km/h pentru drumurile expres.
Promisiunea Ministerului de Transporturi și autorităților este că în anul 2023 românii se pot bucura de mai multe drumuri rapide care să lege mai multe puncte ale țării.
„În 2023 avem șanse să ajungem la 70-80 kilometri doar din inerție. Rămâne de văzut cum ieșim din iarnă, sunt mulți de „dacă”, dar șanse ar fi ca în 2023, câteva loturi care ar putea fi terminate în avans, dacă se aliniază multe planete, putem depăși 100 kilometri inaugurați.” – spune Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura.
Astfel că, țara noastră rămâne una dintre regiunile cu cei mai puțini kilometri de autostradă. La polul opus, primele 5 țări din clasament au un total chiar și de ce 16 ori mai mult.
În regiunea noastră, România se prezintă onorabil. Bulgaria are puțin peste 807 kilometri, Ucraina doar aproape 200 kilometri, Serbia aproape 900, iar Republica Moldova nu are niciun kilometru deschis. Vecinii unguri sunt mai bine în clasament, cu peste 1.500 kilometri care leagă capitala de Austria, Serbia, Italia sau Slovacia.
Cuvintele autorităților sunt promițătoare. Astfel că dacă ne uităm pe harta derulării lucrărilor, se observă cum mai multe secțiuni și porțiuni sunt în construcție.
Autostrada Moldovei sau A7, un proiect de țară care promite să lege capitala de Bucovina este cel mai important proiect rutier.
În continuare, constructorii de pe A1 se chinuie să realizeze legătura rapidă dintre Pitești și Sibiu. Aici, multe porțiuni au fost distribuite către constructori diferiți, iar termenul final este anul 2027.
Mai multe secțiuni sunt în pregătire sau execuție care să lege Cluj Napoca de Oradea și vama Borș.
În apropierea Bucureștiului este în construcție proiectul care promite să scurteze nervii șoferilor. A0 este proiectul care promite o traversare mai ușoară a orașului și posibilitatea să ajungă de la A1, la A2 sau A3.
Foto: Wikipedia.org