Trenul a reprezentat dintotdeauna un mod rapid și simplu de a te deplasa dintr-un punct în altul. La nivel european, Guvernele au început în ultimii ani să promoveze utilizarea trenului din ce în ce mai mult. La fel ca și în cazul autostrăzilor, și în cazul trenurilor România se bucură de o infrastructură veche care mai mult chinuie călătorul. Câți kilometri de cale ferată are România și cât de rapid se mișcă trenurile noastre?
În prezent, o companie privată din România deține în flota proprie un tren care, în teorie, ar atinge viteza de 200 kilometri pe oră. Acesta circulă pe ruta București – Arad, însă din păcate infrastructura demodată îl împiedică să-și arate valoarea. Șinele învechite îi permit trenului pe diferite porțiuni să meargă doar cu o viteză de aproximativ 60 kilometri pe oră, iar unde sunt restricții de viteză, aceasta scade dramatic.
Sistemul de cale ferată din România este defectuos, iar acest lucru este cunoscut de autorități și resimțit zilnic de pasageri. Cele mai importante rute din țară pe care le poți parcurge cu trenul sunt București – Constanța și București – Arad.
Anual, mii de oameni pleacă din gările bucureștene către litoral, iar timpul petrecut în tren este de peste 2 ore. Distanța rutieră este de 225 kilometri, iar cu trenul inter regional durata este de aproximativ 2 ore și 22 minute. La polul opus, trenul regional, cel care oprește în fiecare stație ajunge la destinația finală în aproape 5 ore.
Cel mai rapid tren din Europa este Frecciarossa 1000, deținut de Trenitalia din peninsulă, iar viteza maximă parcursă este de 400 kilometri pe oră. Cu acesta, călătorii pot ajunge în timp rapid din Veneția, în Roma sau din Florența în Milano.
Totalul rețelei de cale ferată din România este de aproximativ 20.000 kilometri. În schimb, doar puțin peste 11.000 sunt practicabili. Astfel că, România se află pe ultimele locuri în Uniunea Europeană la capitolul trenuri. Dacă în anul 2001 erau aproape 190 de restricții, pe o lungime de 600 kilometri, la finalul anului 2016 erau peste 600 de restricții, pe o lungime de aproximativ 990 kilometri.
Problema intervine în faptul că în perioada 2007-2011 nu au cheltuiți bani pentru întreținerea căilor ferate din România. în perioada 2012-2016 s-au alocat doar jumătate din cât era bugetul ministerului.