Alexandre Gustave Eiffel cunoscut în istorie, în special, pentru realizarea Turnului Eiffel, s-a născut pe 15 decembrie 1832 la Dijon, în Franța, și a murit pe 27 decembrie 1932 la Paris. Deși nu avea o aplecare către inginerie, Eiffel a avut o afinitate pentru realizarea de poduri, însă construcția turnului este considerată a fi marea sa operă.
Alexandre Gustave Eiffel nu a fost un elev foarte silitor, însă, în ultimii 2 ani de liceu viața acestuia s-a schimbat. El a fost influențat de unchii săi, Jean – Baptiste Mollerat și Michel Perret, ambii chimiști, care l-au orientat către filozofie, religie și chimie. Drept urmare, Eiffel a început să îi placă tot mai mult istoria și literatura, obținând două diplome: una în științe și cealaltă în literatură.
După terminarea liceului, acesta a început să dezvolte o pasiune pentru inginerie și s-a pregătit intens pentru a intra la cea mai prestigioasă universitate de profil din Franța: École Centrale des Arts et Manufactures. Primul job în domeniul ingineriei a fost acela de a proiecta poduri de tren, la o companie din Bordeaux. De aici, cariera sa a luat un avânt spectaculos, operele sale apărând una după alta.
Astfel, el a proiectat un pod de fier la Bordeaux (1858), a realizat „Galeria de Mașini arcuite și înălțate” pentru expoziția de la Paris (1867). În 1877, a construit un arc de oțel de 160 metri, unde se pot adăposti navele care acostează în Porto, a proiectat viaductul „Garabit” (de peste 540 de metri) pe râul Truyère din sudul Franței – preț de mulți ani, cel mai înalt pod din lume/120 m deasupra cursului de apă. Nu multe persoane știu, însă, Eiffel este cel care a proiectat cadrul „Statuii Libertății” din New York. Cea mai mare realizare a sa este, fără echivoc, construirea Turnului Eiffel (1887-1889), cea care i-a adus renumele de „magicianul fierului”.
În România, Gustave Eiffel a avut mai multe realizări care au rămas în istorie. În anul 1873, acesta a proiectat cea mai mare piață agro-alimentară din Iași. O construcție gigantică din fier care, din păcate, a fost demolată în anii 1960. Conform planurile sale s-a ridicat și mausoleul familiei politicianului Petre P. Carp, de pe moșia conacului din Țibănești, Iași.
La 6/18 mai 1872, era încheiată, la București, o înțelegere româno-rusă, care stabilea necesitatea unei legături feroviare între Iași și Chișinău. Drept urmare, s-a apelat la Gustave Eiffel pentru a realiza un pod peste Prut. Astfel, în perioada 1876-1877, s-a construit podul de la Ungheni, dat în folosință pe 9/21 aprilie 1877, cu doar 3 zile înainte ca Rusia să declare război Turciei. Construcția a rămas în istorie sub denumirea de „Podul de flori”, iar la 6 mai 1990, zeci de mii de români de pe cele două maluri ale Prutului s-au reîntâlnit și s-au îmbrățișat, după circa jumătate de secol de înstrăinare.
Foto: Wikipedia