„Naşul‟ („The Godfather”), realizat în anul 1972, rămâne unul dintre cele mai de succes filme din istoria cinematografiei de la Hollywood.
Cu o distribuție de gală avându-i în rolurile principale pe Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Robert Duvall și Gianni Russo, filmul a fost un adevărat succes de box-office. A înregistrat încasări de 268.500.000 de dolari la nivel mondial, o sumă-record pentru acele vremuri. În anul 1975, „The Godfather” a fost detronat la acest capitol de „Fălci”, lungmetrajul regizat de Steven Spielberg.
Inspirată din romanul cu același nume semnat de Mario Puzo, pelicula prezintă povestea lui Don Vito Corleone – interpretat magistral de Marlon Brando – un temut mafiot din Sicilia, ajuns liderul unei importante reţele mafiote din America.
În culisele filmului s-au întâmplat multe lucruri mai puţin ştiute, unele necunoscute. Shtiu.ro vi le prezintă pe cele mai sugestive dintre acestea:
1. Al Pacino, care l-a interpretat pe Michael Corleone, a dezvăluit că a trecut prin momente foarte dificile după rolul din Nașul. El a fost nevoit să meargă la terapie psihologică de cinci ori pe săptămână timp de 25 de ani.
2. Francis Ford Coppola a fost amenințat de Liga Drepturilor Civile din Italia care lupta pentru eliminarea stereotipurilor jignitoare din afaceri şi din mass-media cu privire la „clanurile interlope‟. Regizorul a fost avertizat că dacă va folosi cuvintele „Mafia” și „La Cosa Nostra” (filială americană a sindicatului crimei) familia lui va avea de suferit. Grupul își îndreptase atenția către „Nașul” protestând vehement. De altfel, producătorii peliculei au primit telefoane de amenințări, iar mașina lui Albert Ruddy a fost aruncată în aer. Drept urmare, cuvintele menționate anterior au fost eliminate din scenariu.
3. Francis Ford Coppola n-a fost prima opțiune ca regizor. Producătorii l-au ales pentru că era tânăr, cerea bani puțini și se plia pe ceea ce doreau ei. În plus, era și italian. Înainte de Coppola, nume mari ale vremii ca Elia Kazan, Arthur Penn și Costa-Gavras au fost luate în calcul pentru a regiza filmul.
4. Marlon Brando nu a fost prima opțiune pentru rolul lui Don Corleone. Studioul de producție Paramount i-a contactat pe rând pe Danny Thomas, Burt Lancaster, Ernest Borgnine și Anthony Quinn, însă în cele din urmă, la insistențele regizorului Francis Ford Coppola, rolul i-a revenit lui Brando.
5. Montarea filmului a durat şase luni, timp în care s-au adus zeci de modificări pentru forma finală. Durata filmului a fost un subiect de controversă între Coppola şi cei de la Paramount. Regizorul considera că filmul său avea nevoie de trei ore pentru a include toate secvenţele relevante, în timp ce Paramount dorea o durată de aproximativ două ore. În cele din urmă, filmul a avut o durată de 175 de minute.
6. Marlon Brando a câştigat Premiul Oscar pentru cel mai bun actor în rol principal, însă a refuzat trofeul. La festivitatea de decernare a Oscarurilor, Brando a trimis un activist pentru a protesta astfel împotriva tratamentului aplicat de Hollywood populației de origine amerindiană. Era al doilea actor din istorie care refuza statueta după George C. Scott pentru rolul din „Patton” (1970).
7. Și Al Pacino a boicotat ceremonia de atunci. El s-a supărat pe membrii Academiei Americane de Film pentru că a fost nominalizat pentru cel mai bun actor în rol secundar. El considera că apare în mai multe scene decât Marlon Brando și pentru asta el ar fi trebuit să primească o nominalizare pentru cel mai bun actor în rol principal.
8. Membrii crimei organizate din Italia au primit foarte bine filmul, în ciuda faptului că dincolo de Ocean se susținea contrariul. Ei s-au declarat încântați de faptul că „Nașul” nu a folosit stereotipurile etnice tipice găsite cu care erau obișnuiți din filmele cu gangsteri realizate până atunci. Mai mult, s-au declarat flatați să vadă în film personaje bazate pe ei înșiși și s-au bucurat că filmul nu a mers la extrem cu violența.
9. În scena nunții apar ca figuranți membri ai familiei lui Copolla. Este vorba despre părinții acestuia, sora lui, doi dintre fiii săi și fiica regizorului.
10. Culoarea portocaliu este folosită frecvent în filmul „The Godfather”, pentru a reprezenta moartea. Ori de câte ori apare o portocală, urmează să moară cineva.
11. Scenele de la final au fost considerate de critici ca fiind printre cele mai deprimante secvențe de încheiere din cinematografia anilor ’70. Kay Corleone (Diane Keaton) își dă seama că soțul ei este un mafiot ucigaș în timp ce acesta îi închide ușa în nas. Coppola a mai filmat o scenă de final, în care Kay se roagă în biserică pentru mântuirea sufletului soțului ei, dar pe care n-a mai folosit-o.
12. Coppola a vrut să deschidă filmul cu o scena în care trebuia să apară toată familia Corleone. Dar,un prieten a văzut scenariul și i-a sugerat că ar fi bine să înceapă mai în forță, cu o scenă impresionantă. Astfel, „Nașul” începe cu un discurs impresionant al imigrantului italian Bonasera a cărui primă replica este „I believe in America” (n.n. – cred în America).
13. Peronajul lui Diane Keaton este secundar, dar în anumite momente este esențial. Întrebată ce amintiri plăcute are din timpul filmărilor, ea a răspuns: „Pentru mine, toate cele trei filme înseamnă un singur lucru: Al Pacino! Mi-a plăcut la nebunie să lucrez cu el”.
14. De la începutul carierei și până în perioada lui de glorie, Marlon Brando a folosit cartonașe pe care își scria replicile. Deși nu se văd, acestea au fost folosite și în unele scene din „Nașul”.
15. O scenă care i-a marcat pe fanii filmului a fost cea în care este ucis Sonny, intepretat de James Caan. Scena a fost cea mai scumpă și a costat 100.000 de dolari din cauza armelor și exploziilor. Suma este foarte mare pentru un film al cărui buget a fost de 6,5 de milioane de dolari, și s-a filmat în trei zile.