Ce cheltuieli poți deconta pe firmă?

de: Sorin Florea
16 11. 2022
contabilitate
Ce cheltuieli poti deconta pe firma?

Toți cei care dețin un PFA sau un SRL vor să plătească cât mai puține taxe și impozite la stat. În felul acesta ei vor rămâne cu mai mulți bani și mai multe oportunități de dezvoltare personală și profesională. O modalitate de a face acest lucru este de a trece unele cheltuieli pe firmă, parțial sau integral. Trebuie precizat că nu toate cheltuielile sunt acceptate și este bine să fiți la curent cu ceea ce este permis pentru a nu avea probleme la un eventual control de la ANAF.

Ce presupune decontarea cheltuielilor pe firmă?

Această practică este realizată de toți cei care dețin o organizare juridică și înseamnă să achiziționezi bunuri și servicii pe banii firmei. Totul trebuie înregistrat în evidențele contabile și obligatoriu să ajute la dezvoltarea activității economice.

Avantajul decontării cheltuielilor pe firmă ține de faptul că poți achiziționa bunuri și servicii care să ajute la dezvoltarea activității economice fără să folosești bani proprii, ci pe cei ai firmei. În felul acesta se plătesc mai puține taxe la stat, precum: TVA sau impozit pe profit. Totodată, pot fi retrași bani legali din firmă, fără impozit pe dividente.

Tipuri de cheltuieli care pot fi decontate de firmă

Cheltuielile care pot fi decontate de firmă sunt de două feluri: deductibile integral și deductibile parțial. Toate trebuie să respecte legile în vigoare, să fie efectuate în interesul firmei și să poată fi justificate prin documente.

Iată care sunt cheltuielile deductibile integral:

  • dobânzile aferente creditelor bancare;
  • cheltuielile poștale sau cu amortizarea;
  • cheltuielile efectuate de contribuabil pentru realizarea de lucrări și prestarea de servicii pentru clienți;
  • chiria aferentă spațiului în care se desfășoară activitatea;
  • cheltuielile cu achiziționarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar și mărfuri;
  • cheltuielile cu toate comisioanele și alte servicii bancare;
  • cheltuielile cu primele de asigurare;
  • cheltuielile cu lucrările executate și serviciile prestate de terți;
  • cheltuielile cu energia și apa, cu transportul sau de natură salarială;
  • cheltuielile cu impozitele, taxele, altele decât impozitul pe venit;
  • cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentând chiria/rata de leasing în cazul leasingului operațional, respectiv cheltuielile cu amortizarea și dobânzile în cazul leasingului financiar, stabilite în conformitate cu reglementările în materie privind operațiunile de leasing și societățile de leasing;
  • cheltuielile pentru pregătirea profesională și perfecționarea contribuabilului și a salariaților acestuia;
  • cheltuielile efectuate pentru salariați pe timpul delegării sau detașării în altă localitate, fie că este în străinătate sau în țară;
  • cheltuielile pentru publicitate și reclamă;
  • plăți efectuate în avans care se referă la perioade fiscale următoare;
  • alte cheltuieli efectuate în scopul realizării veniturilor.

Iată care sunt cheltuielile deductibile parțial:

  • cheltuielile de sponsorizare, mecenat, dar și pentru oferirea de burse private, potrivit legii în vigoare, în limita unei cote de 5% din baza de calcul;
  • cheltuielile de protocol, în limita unei cote de 2% din baza de calcul;
  • cheltuielile sociale, în limita sumei obținute prin aplicarea unei cote de până la 5% asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului;
  • scăzămintele, perisabilitățile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depășit de valabilitate;
  • cheltuielile reprezentând tichetele de masă și voucherele de vacanță acordate de angajatori;
  • contribuțiile la fonduri de pensii facultative;
  • primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, plătite în scopul personal al contribuabilului, în limita echivalentului în lei a 400 €/an/persoană;
  • cheltuielile cu mașina folosită în interes mixt (atât în interesul firmei, cât și personal) – 50% deductibilitate;
  • cotizații plătite la asociațiile profesionale în limita a 4.000 € anual, potrivit startco.ro.

Tot ceea ce nu este trecut în aceste două liste de cheltuieli deductibile, integral și parțial, nu este permis, iar la un control de la ANAF se pot primi amenzi usturătoare. De aceea, este indicat ca înainte să înregistrezi în contabilitatea firmei o cheltuială să se apeleze la un contabil.

Foto: Pexels.com