Ce face un administrator de baze de date și ce cunoștințe trebuie să aibă
Domeniul IT este în continuă dezvoltare, odată cu evoluția tehnologiei, care este utilizată în foarte multe domenii profesionale. Printre joburile care implică folosirea tehnologiei se numără și cel de administrator de baze de date. Mai ales că există și numeroase oferte de locuri de muncă și care implică administrarea de baze de date, cum sunt cele de aici. Descoperă mai jos ce face un administrator de baze de date și ce cunoștințe ar trebui să ai dacă vrei să lucrezi în acest domeniu.
Ce face un administrator de baze de date
Un administrator de baze de date este tehnicianul de informare responsabil de dirijarea și efectuarea tuturor activităților legate de menținerea unui mediu de baze de date de succes. Un administrator de baze de date se asigură că bazele de date ale unei organizații și aplicațiile asociate funcționează bine și eficient.
Administratorii bazelor de date proiectează, scriu și se ocupă de sistemele de baze de date computerizate, astfel încât persoana potrivită să poată obține informațiile de care are nevoie la momentul potrivit. Responsabilitățile postului variază în funcție de sectorul de muncă, dar de obicei includ:
- lucrul cu software-ul bazei de date pentru a găsi modalități de stocare, organizare și gestionare a datelor;
- depanare;
- menținerea bazelor de date la zi;
- ajutor la proiectarea și dezvoltarea bazei de date;
- gestionarea accesului la baza de date;
- proiectarea procedurilor de întreţinere şi punerea lor în funcţiune;
- asigurarea faptului că bazele de date îndeplinesc cerințele utilizatorilor;
- menține legătura cu programatori, aplicații/personal operațional, manageri de proiect IT și alt personal tehnic;
- gestionarea securității/integrității bazei de date și a procedurilor de backup;
- implementarea măsurilor de securitate;
- definirea obiectivelor prin consultare cu personalul de la toate nivelurile;
- redactarea de rapoarte, documentație și manuale de operare;
- testarea și modificarea bazelor de date pentru a se asigura că acestea funcționează în mod fiabil;
- oferirea de instruire pentru utilizatori, asistență și feedback;
- redactarea planurilor de recuperare în caz de dezastru;
- arhivarea datelor.
Ce cunoștințe trebuie să ai dacă vrei să lucrezi ca administrator de baze de date
Dacă îți dorești să lucrezi ca administrator de baze de date, ai nevoie de un set de cunoștințe în acest domeniu, dar și de abilități de tip soft skills. Iată mai jos câteva dintre cunoștințele de care ai nevoie:
- Răbdare;
- Atenție meticuloasă la detalii;
- O abordare logică a muncii;
- Capacitatea de a prioritiza sarcinile;
- Abilități de rezolvare a problemelor;
- Bune abilități organizatorice;
- Abilități de comunicare și interpersonale;
- Familiarizare cu sistemele de operare pentru computere și tehnologia bazelor de date (design, software și structură);
- Cunoștințe de creare, gestionare și administrare a bazelor de date;
- Cunoștințe SQL;
- Scrierea de algoritmi specifici bazelor de date;
- Limbaje de programare specifice bazelor de date.
Dacă vrei să lucrezi în acest domeniu, ai nevoie de studii specializate în domeniul bazelor de date, fie că este vorba de studii superioare în domeniul IT sau de cursuri specializate și autorizate în domeniul bazelor de date, pe care le poți alege mai ales dacă vrei să faci o reconversie profesională către acest domeniu, ai mai puțin timp la dispoziție și ești deja un profesionist care lucrează în alt domeniu de mai mulți ani. Indiferent care este drumul pe care îl alegi pentru a deveni administrator de baze de date, îți dorim mult succes în demersurile tale!
Foto: Kevin Ku / Pexels