Leonardo da Vinci a fost unul dintre marii savanți ai omenirii. Acesta a excelat în toate domeniile în care a activat, operele sale fiind analizate și în prezent de oamenii de știință, care mereu găsesc câte ceva nou. Ultima descoperire a evidențiat faptul că Leonardo folosea un ingredient secret la realizarea picturilor sale. Despre ce era vorba oare?
Mari pictori ai omenirii, precum Leonardo da Vinci, Rembrandt Harmenszoon van Rijn sau Sandro Botticelli au folosit în picturile lor un ingredient secret, care poate fi găsit în bucătăriile din întreaga lume. Este vorba despre gălbenușul de ou. Această proteină era folosită la tablourile în ulei.
Cercetătorii au crezut inițial că rezidurile de proteină de pe tablouri sunt efectul contaminării, însă analizele ulterioare au evidențiat că era de fapt o tehnică a marilor maeștri în pictură. În felul acesta, culorile folosite de ei prindeau nuanțe care păreau imposibile de realizat.
Există foarte puține surse scrise despre acest lucru și nu s-a făcut nicio muncă științifică până acum pentru a investiga subiectul într-o asemenea profunzime. Rezultatele noastre arată că și cu o cantitate foarte mică de gălbenuș de ou, poți obține o schimbare uimitoare a proprietăților vopselurilor de ulei, a declarat Ophélie Ranquet, de la Institutul de Inginerie Mecanică al Institutului de Tehnologie Karlsruhe din Germania, potrivit cnn.com.
Specialiștii în pictură au descoperit că realizarea vopselurilor în ulei, împreună cu gălbenușul de ou, duce la culori mai intense și permite tranziții mai netede, fiindcă se usucă și mai încet decât cele obținute cu apă. Din păcate, această tehnică are și câteva dezavantaje, deoarece este mai susceptibilă la întunecarea culorii și la daune cauzate de expunerea la lumină.
Cercetătorii au observat că există mai multe reacții chimice între ulei, pigmenții din culoare și gălbenușul de ou, care influențează vâscozitatea vopselei.
De exemplu, pigmentul alb de plumb este destul de sensibil la umiditate, dar dacă îl acoperi cu un strat de proteine, devine mult mai rezistent, făcând vopseaua destul de ușor de aplicat. Pe de altă parte, dacă vrei ceva mai rigid, fără a fi nevoie să adaugi mult pigment, cu puțin gălbenuș de ou poți crea o vopsea cu impasto mare, a adăugat Ranquet potrivit sursei citate mai sus.
Potrivit datelor istorice, anumiți pigmenți utilizați pentru a realiza culoarea de albastru ultramarin erau mai scumpi decât aurul, în perioada lui Leonardo da Vinci.
Foto: cnn.com