Analfabet funcțional în România. Din păcate, în ziua de astăzi analfabetismul funcțional este tot mai ridicat. Sintagma se referă la persoanele care știu să citească, dar nu înțeleg ceea ce au citit. Cu alte cuvinte, se poate spune că individul sau individa pot reproduce verbal sau în scris textul, însă nu îi înțeleg sensul, poate doar la un nivel superficial.
Din nefericire, există și noțiunea de analfabetism absolut. Definiția a fost dată de UNESCO, în anul 1958, și se referă la persoanele care nu știu nici să scrie, nici să citească. Persoanele numite analfabete funcțional sunt cele care au urmat școala și care fie au obținut o diplomă corespunzătoare unui nivel de educație, fie au părăsit școala înainte de a obține o diplomă, dar care, în ambele situații, nu dețin suficiente competențe de bază.
Comisia Europeană a analizat sistemele de învățământ din Uniunea Europeană și a ajuns la concluzia că în România aproximativ 40% din populație are dificultăți în a citi și a scrie și probleme și mai mari în a socoti. Conform raportului CE, mai prost decât românii stau bulgarii cu un procent de 41%.
Se poate spune, fără echivoc, că țările cu grad ridicat de analfabetism funcțional sunt cele care sunt mai sărace. Indubitabil, nivelul de analfabetism funcțional este legat direct proporțional de gradul de sărăcie. Din păcate, milioane de tineri din toată lumea termină liceul fără să reușească să facă o deducție logică a unui text citit la prima vedere.
O persoană este în zona anlafabetismului funcțional dacă ea este capabilă să citească foarte bine un text, este capabilă să memoreze multe informații din textul respectiv, de asemenea să le reproducă, dar nu reușește să folosească informațiile respective în viața de zi cu zi. Altfel spus, ceea ce a citit, a învățat sau a auzit nu îi folosește la nimic atâta vreme cât în viața normală, în diferite contexte, nu reușește să folosească informațiile respective, a declarat, pentru Digi24, Liliana Romaniuc, Asociaţia Română de Literaţie.
Analfabetismul funcțional duce, din păcate, în timp, la mari probleme în societate. Cu alte cuvinte, se poate spune că analfabetul funcțional de ieri, este șomerul de astăzi. Tratarea acestuia ține de sistemul de învățământ, care la noi este la cel mai jos nivel din Europa.
Foto: Pexels.com