Ce înseamnă „DOT” la anvelope? De ce după „DOT” sunt cifre?
Șoferii sunt mereu atenți ce fel de anvelope pun pe autovehicul. Pe piață sunt diverse tipuri de cauciucuri, unele mai mari, altele mai mici, pentru a satisface întreaga cerere. Un lucru interesant este faptul că pe toate anvelopele se găsește cuvântul „DOT”, urmat de niște cifre. Ce semnifică acest termen și la ce folosește?
Ce desemnează termenul „DOT” de pe cauciucuri?
Producătorii de anvelope au decis ca toate produsele lor să fie inscripționate cu cuvântul „DOT”, urmat de niște cifre. Așadar, inscripția reprezintă anul de fabricație al cauciucului. De exemplu, „DOT-ul 2520” ne anunță că anvelopa a fost fabricată în săptămâna 25 din anul 2020.
Potrivit specialiștilor în domeniu, vârsta cauciucului nu are nicio legătură cu anul fabricației. Așadar, o anvelopă începe să îmbătrânească din momentul în care este montată pe autovehicul. Îmbâtrânirea de dinainte este nesemnificativă. Acest lucru se întâmplă datorită faptului că, înainte de a fi montată, anvelopa nu a fost umflată și nu a fost supusă la variații mari de temperatură în depozit, deci nu se deteriorează.
Majoritatea șoferilor iau în considerare inscripția „DOT” de pe anvelope, atunci când decid să achiziționeze un set. Specialiștii în domeniu consideră că acest lucru este greșit și ar trebui să se țină cont de proprietățile acesteia, decât de anul de fabricație.
O anvelopă trebuie să aibă următoarele caracteristici:
- aderență crescută;
- consum redus de carburant;
- zgomot redus în habitaclu;
- grad de siguranță ridicat;
- performanță de lungă durată;
- performanțe de frânare excelente, pe orice tip de carosabil.
Așadar, termenul „DOT” indică săptămâna și anul fabricării anvelopei. Acest lucru este important, însă nu are nicio relevanță pentru cauciucul care nu a fost folosit niciodată.
De unde aflu ce anvelope se potrivesc pentru mașina mea?
Dimensiunile sunt scrise în cartea tehnică a fiecărui automobil. Acela este locul unde se regăsesc indicațiile de lățime, înălțime, diametru ale anvelopei. De exemplu, un automobil poate avea 205/65/R16 (lățime/înălțime/diametru), în timp ce pentru o altă mașină anvelopele potrivite sunt 235/55/R17. Aceste dimensiuni pot să difere de la o clasă la alta, de la un model la altul sau de la un producător la celălalt.
Alegerea anvelopelor după dimensiune nu mai este un lucru atât de greu într-o lume ghidată de Internet. Noi, pe site-ul anvelope.ro, avem un filtru cu ajutorul căruia cei care doresc să-și achiziționeze roți de iarnă, de vară sau all season pot să introducă lățimea, înălțimea și diametrul, iar filtrul generează toată gama de anvelope care se potrivesc pentru mașina respectivă, a declarat pentru shtiu.ro un reprezentant al site-ului anvelope.ro.
Curiozități despre anvelope:
- Primele anvelope fabricate în istorie erau albe. Motivul? Producătorii din acea perioadă adăugau oxid de zinc în cauciuc, pentru a face anvelopele mai rezistente însă rezultatul avea un efect ciudat și roțile erau foarte albe;
- În anul 1961, Goodyear a testat anvelopele iluminate din interior. Totuși, produsul finit nu a ieșit niciodată pe piață;
- Mașinile moderne nu mai au roți de rezervă. Producătorii de automobile pun la dispoziția cumpărătorilor un pachet care conține un kit pentru reparația anvelopelor și aer compresat.
Foto: Pexels.com și auto-bild.ro