Avionul este considerat cel mai sigur mijloc de transport în comun. Sunt mai multe modele pentru diferite sarcini, astfel avem aeronave care transportă oameni, mărfuri, avioane de război etc. În ceea ce priveşte viteza de deplasare, aceasta diferă de la un model la altul, la fel ca și cea de decolare.
Decolarea unui avion presupune un proces cu mai multe etape, de la deplasarea aeronavei până la desprinderea de la sol. Trebuie specificat că indiferent de model o condiție este mereu îndeplinită: forța de ridicare trebui să dobândească o valoare mai mare decât valoarea de masă a aeronavei.
Plecarea și aterizarea avioanelor este influențată de direcția vântului. Nu multă lume știe, însă toate avioanele trebuie să decoleze și să aterizeze cu vântul în față pentru a asigura siguranța operațiunilor.
Pentru a înțelege cum funcționează o decolare o să prezentăm drept exemplu aeronavă Boeing 737. Astfel, mișcarea aviomului începe după ce motorul atinge aproximativ 800 rpm. Ulterior, pilotul eliberează treptat frânele.
Pentru a se ridica de la sol, Boeing-ul trebuie să atingă o viteză de aproximativ 180 km/h. Odată ajuns la această valoare, pilotul trage ușor de mâner, iar botul aeronavei se ridică. După aceea, avionul continuă să accelereze, însă pe două roți. În momentul când avionul atinge viteza de 220 km/h decolează complet de pe sol.
Viteza de decolare pentru diferite avioane:
Dacă vântul este foarte puternic la sol, va fi nevoie de o viteză mai mare pentru ca aeronava să decoleze.
Antonov AN-225 sau An-225 Mriya este cea mai grea aeronavă construită vreodată. Nava de marfă cu șase motoare a fost realizată inițial la sfârșitul anilor 1980. Proiectarea ei a durat, doar, 3 ani și jumătate și a servit la transportului navetei rusești Buran. A fost construită de Antonov ASTC în Ucraina.
Greutatea aeronavei este de 285 de tone și poate să decoleze cu o greutate de 640 de tone. Însă pentru a decola încărcat la maximum este nevoie de o pistă lungă de 3.5 km. Viteza de croazieră a navei Antonov AN-225 este de 800 km/h.
Avioanele au apărut la începutul secolului XX, iar primele modele nu erau nici rapide, nici încăpătoare. Frații Wright, au realizat pe 17 decembrie 1903, primul zbor propulsat, iar primul zbor efectiv autopropulsat a fost făcut de Traian Vuia.
România are o istorie bogată în aviație, iar Henri Coandă este cel care a inventat aparatul de zbor fără elice, acesta fiind propulsat de un motor cu reacție.
Foto: Wikipedia