Violeta Constanza Jessop, „Miss Insubmersibila”. Un nume cvasinecunoscut pentru mulți dintre noi, dar care pentru istoria lumii va rămâne pentru totdeauna un nume de referință.
Născută la 2 octombrie 1887, în orașul Bahia Blanca din estul Argentinei, din migranți irlandezi, Violeta a fost o infirmieră și, mai târziu, o stewardesă de care se leagă una dintre evenimentele incredibile care au marcat omenirea, care au fost confirmate de timp, de documente și de mărturii ale unor oameni din acele vremuri.
Ea a rămas în memoria colectivă prin faptul că a supraviețuit în mod miraculos în trei catastrofe care au implicat nave ale celei mai mari companii de profil de atunci, White Star Line.
Senzaționala poveste a vieții Violetei începe în anul 1908, odată cu reîntoarcerea sa în Marea Britanie. Avându-i în îngrijire pe cei opt frați ai săi și pe mama sa, ea este nevoită să se angajeze, iar compania nautică Royal Mail Line îi oferă o slujbă de cameristă pe vasul RMS Orinoco.
Datorită experienței acumulate, dar și a faptului că vorbea două limbi, spaniola și engleza, White Star Line o angajează doi ani mai târziu pe vasul RMS Majestic. Ulterior, i se oferă un job pe RMS Olympic, cel mai mare și mai luxos vas al epocii.
În ziua de 20 septembrie 1911, Violeta avea să trăiască prima experiență nefericită pe apă din viața ei. Vasul RMS Olympic se ciocnește cu nava de război britanică HMS Hawke. Deși în urma coliziunii puternice au fost inundate două compartimente etanșe și a îndoit una dintre elice, Olympicul a reușit să se întoarca în portul Southamption. Marina Regală a dat vina pe nava civilă punând incidentul pe seama dimensiunilor uriașe ale acesteia, care au produs un vârtej în care a fost atrasă nava Hawke.
Căpitanul de atunci de pe Olympic era Edward Smith, cel care avea se devină mai târziu căpitan pe… Titanic. Violeta a scăpat din acest accident doar cu o sperietură zdravănă.
În 1912, Violeta ajunge pe Titanic, în calitate de cameristă la compartimentul de lux. Ironia sorții a făcut ca Titanicul să plece, la 10 aprilie 1912, tot din portul Southampton, acolo unde acostase la bordul lui RMS Olympic avariat în urmă cu șase luni.
În fatidica noapte de 14 spre 15 aprilie, după ce luxosul pachebot a izbit icebergul la ora 23:45, Violeta dormea. Trezită de țipetele de groază ale pasagerilor, ea a primit ordin să urce pe punte şi să-i liniştească pe aceștia. Puţin mai târziu, a urcat în barca de salvare cu numărul 16 împreună cu un copil al nimănui pe care l-a primit, în braţe, în învălmăşeală. Ea s-a numărat printre cei care au fost salvați de nava Carpathia, iar ulterior a fost decorată. 1.514 de pasageri nu au avut același noroc ca Violeta…
Așa cum a promis pe când era doar o copilă, Violeta s-a făcut infirmieră și, la patru ani și jumătate de la tragedia Titanicului, s-a urcat pe vasul HMHS Britannic, a treia navă din flota companiei White Star Line, ce fusese lansată la apă cu doar un an înainte.
În timpul unei călătorii efectuate în Marea Egee, în ziua de 21 noiembrie 1916, HMHS Britannic a trecut peste o mină marină ce plutea în Canalul Kea, în largul coastelor Greciei. Explozia puternică a provocat inundarea a două compartimente, ceea ce a făcut ca nava să se încline periculos. Convins fiind că poate duce vasul până la o insulă aflată la şapte kilometri distanţă, căpitanul Bartlett a ordonat ca bărcile de salvare să rămână pe punte.
Unul dintre ofiţeri care nu auzise ordinul căpitanului a lăsat la apă două dintre bărci, pline cu oameni, într-una dintre acestea aflându-se şi Violeta. Deoarece elicea încă funcţiona cele două bărci au fost trase în vârtejul astfel creat. Singura persoană care a reușit să se salveze sărind imediat în apă a fost argentinianca. Din păcate, ceilalți 55 de pasageri din cele două bărci au pierit.
Violeta Constanza Jessop s-a retras din activitate în 1931, după 23 de ani petrecuți pe mare. Ea s-a stabilit în Anglia, la Suffolk, unde s-a stins din viață în ziua de 5 mai 1971, la 84 de ani neîmpliniți, din cauza unei insuficiențe cardiace. Modul miraculos în care a supraviețuit acestor catastrofe navale i-a atras supranumele de „Miss Insubmersibila”.
Foto: Wikipedia.com