Cel de-Al Doilea Război Mondial a fost o confruntare totală, în care țările implicate au aruncat în luptă tot ce au avut mai bun, atât din punct de vedere material cât și uman. România a luptat inițial alături de Germania nazistă, însă ulterior a întors armele și s-a alăturat Uniunii Sovietice.
Pilotul de vânătoare Dan Vizanty a fost un as al aviației militare românești în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Acesta era originar din Botoșani și și-a făcut un nume în domeniu pe frontul din vest, acolo unde i-a nimicit pe piloții sovietici, câștigându-și renumele de „Lupul Carpaţilor“.
Pe data de 10 iunie 1944, Vizanty, se afla la baza militară de la Popești-Leordeni când a fost dată alarmă că vin inamicii. Nu mai puțin de 100 de avioane americane au atacat în dimineața acelei zile baza militară. Din cauza acestei unităţi defensive americani nu puteau să bombardeze rafinăriile din zona Ploieştiului, principala sursă de combustibil a armatei naziste.
A fost un atac surpriză, fiindcă de obicei conflictele aveau loc pe timpul nopții. Cu toate acestea, Dan Vizanty s-a urcat la bordul avionul său IAR-80, inscripţionat pe coadă cu numărul 344 și a făcut prăpăd în rândul inamicilor.
Tocmai intrasem în birou să-mi parcurg corespondenţa când… alarmă!?… La ora 8.00?! Surprins pentru moment de ora neobişnuită, îmi iau pistolul de alarmă, ies repede şi lansez racheta verde prin care dau unităţilor mele ordinul de decolare imediată. Am decolat după ultima patrulă şi, tăind traiectoria formaţiei, ne-am situat în fruntea ei, continuând să luăm altitudine, a povestit Dan Vizanty, în revista „Pionniers“, potrivit adevarul.ro.
Doar 36 de avioane româneşti IAR-80, i-au pus pe fugă pe americani, Vizanty doborând sau avariind grav nu mai puțin de 13 de avioane Lightning P-38. Conflictul aviatic a durat doar 12 minute, iar piloții noștri și-au arătat măiestria aviatică. Au fost 36 de avioane românești împotriva a 100 de avioane de vânătoare americane.
Mă aflam la 1.500 de metri altitudine în fruntea formaţiei şi am auzit codificat în cască: Atenţie, Paris! Atenţie, Paris! Indieni deasupra cuibului!. Am recunoscut îndată vocea lui Traian Gavriliu, şeful Biroului Operaţii al Aerodromului Popeşti-Leordeni, care mă anunţa astfel că avioanele de vânătoare se îndreptau spre aerodrom. Atunci, privind peste bord, văd val după val, la foarte joasă altitudine, formaţiuni de Lightning P-38. Imediat şi fără ezitare, ordon prin radio: Paris către Paris: 1, 2, 3, atacăm, urmaţi-mă!
Înmărmuriţi, toţi cei de la sol au fost spectatorii şi martorii acelei lupte sângeroase, în lumina orbitoare a soarelui de vară, în zgomotul exploziilor, în ţăcănitul asurzitor al mitralierelor, în urletul fantastic al motoarelor, în timp ce, pretutindeni, se înălţau spre cer volutele de fum ale avioanelor doborâte ce ardeau, a povestit confruntarea Dan Vizanty, potrivit sursei citată mai sus.
După terminarea celui de-Al Doilea Război Mondial rușii nu au uitat de pilotul român, iar după ce comuniștii au ajuns la putere în România l-au trimis pe acesta în pușcărie. A fost ani de zile ignorat, marginalizat şi hăituit de comunişti. Locuia într-un apartament din Bucureşti şi se chinuia să-şi întreţină familia, conform ninaselaru.wordpress.com . Vizanty a lucrat ulterior ca macaragiu și muncitor agricol. În anul 1977, Dan a părăsit România, fiind ajutat de Charles de Gaulle.
Dan Vizanty a murit în anul 1992, la Paris, la vârsta de 82 de ani.
Foto: Wikipedia.org