Pare greu de crezut, dar au fost vremuri când automobilele erau conduse în exclusivitate de către bărbați. E cu atât mai greu să fii primul într-un domeniu și acest lucru l-a simțit cel mai bine pe pielea ei prima femeie taximetrist din România.
Se pare că prima femeie taximetrist din România era soţia unui medic şi mic proprietar de moşie în București. Femeia și-a început cariera în anul 1932 după ce a primit permisiunea de a conduce din partea bărbatului ei. „De ce meseria aceasta să nu aibă şi ea concurentele ei ? Ar fi o pâine câştigată demn şi fără multă greutate”, și-ar fi spus curajoasa șoferiță.
Într-un articol semnat de Margareta Nicolau, publicat în săptămânalul “Realitatea Ilustrată” – numărul din 12 mai 1932 apare povestea acestei șoferițe curajoase. Din păcate, numele primei femei taximetrist nu a fost publicat, cel mai probabil, pentru că ar fi fost prea mult pentru acea epocă.
„Desigur că în clipa când tânăra femeie s’a hotărât să se aşeze la volan ca şofeur de meserie, drumul burghezesc al căsniciei pornise pe panta dureroasă a clarificărilor, din care emană de obicei acea dârză voluptate pentru muncă şi izbândă în viaţă. Bărbatul, medic de plasă şi proprietar de moşie, a rămas întâi uluit de decizia soţiei.”, notează Margareta Nicolau.
Ziarista continuă: „(…) După nesfârşite discuţii casnice, şi cu valul de revoltă din ce în ce mai atenuat, bărbatul a dat voie soţiei, cu deplină încredere, să îmbrăţişeze meseria de şofeur, practicată până acum la noi în ţară numai de bărbaţi. (…) Doamna a apărut la început pe piaţa Capitalei, cu carnet de amatoare. Ce bine se pricepea atunci, cu câteva cuvinte de glumă, să cumpere tăcerea agenţilor de circulaţie, care răsar ca o ameninţare la fiecare colţ de stradă”.
Cum reacționa femeia la uimirea celor care o vedeau la volan? „Deocamdată până ce ideea va prinde şi oamenii se vor obicinui, sunt încă multe de îndurat. Mulţi fac confuzii umilitoare. Îi pun însă imediat la punct, atrăgându-le atenţia că numai maşina mea e pe piaţă….”, explica prima șoferiță-taximetrist din Capitală.
Francesco Tasso (1459-1517) a fost unul dintre fondatorii serviciului european poștal. Deși la vremea respectivă nu existau mașini, vehiculele folosite la livrare (carele trase de cai) erau galbene pentru a nu ofensa pe cineva din punct de vedere politic. Inovațiile sale în domeniul poștal l-au impresionat pe împăratul Austriei, care l-a decorat pe Tasso cu titlul de „Torre e Tasso”. Acest titlu a luat ulterior denumirea germanizată de „Thurn und Taxis” și, cel mai probabil, de aici vine numele de „taxi”.
Sursă: deieri-deazi.blogspot.com