McDonald’s este una dintre cele mai mari și importante lanțuri de mâncare fast-food la nivel mondial. Zilnic, compania hrănește peste 1% din populația lumii, având la vânzare burgeri, cartofi prăjiți și sucuri. O societate cu mii de subsidiare, a căror deținători au fost mereu sub semnul întrebării. Cine deține cu adevărat McDonald’s?
În anul 1940, apare în orașul San Bernardino ceea ce avea să devină poate cel mai cunoscut lanț de mâncare din lume. Cu o poveste complicată și chiar tristă, McDonald’s are în prezent peste 70 de milioane de clienți zilnic, în peste 100 de țări din întreaga lume.
Primii patroni ai companiei, cei care au și creat ideea de burger rapid au fost Dick și Mac McDonald. Doi frați care s-au mutat în California, dorind să le ofere americanilor o tehnologie inedită de a primi în 30 de secunde comanda. În 1954, un anume agent de vânzări pe nume Ray Kroc, originar din Chicago, îi vizitează pe frații McDonald și alege să devină agentul lor de franciză. În 1955, acesta își deschide primul restaurant McDonald’s, iar restul este istorie. Astăzi, sunt deschise peste 36.000 de localuri, iar cel mai recent a fost deschis în Kazahstan.
În 1965, Ray Kroc decide ca McDonald’s să-și deschidă porțile investițiilor publice, astfel lansează acțiuni la bursă. Acesta reușește să strângă numeroase investiții considerabile pentru a-și extinde imperiul cu mâncare. Acțiunile au fost puse la vânzare la un preț de 22,50 dolari/per acțiune. Încă din prima zi, prețul acțiunilor au ajuns la 30 de dolari, iar capitalul companiei a crescut la 6 milioane de dolari din ofertă.
După aproape 60 de ani de existență, gigantul american nu mai este deținut de o persoană, ci de mai multe grupuri de interes. Există mai mulți acționari care oferă o gamă largă de servicii, printre care vânzarea terenurilor pe care se află restaurantele, dar și vânzarea de franciză.
Iată lista celor mai mari acționari:
Foarte ușor de recunoscut, McDonald’s are mai multe simboluri, printre care arcadele aurii sau clownul Ronal McDonald. Acesta a apărut inițial în 1963 în trei reclame locale, separate de televiziune.
Spoturile au fost realizate de Oscar Golstein, devenit ulterior un important francizat al companiei în regiunea Washington D.C. De atunci și până în prezent, celebrul clown se află în toate localurile, atrăgând copiii și deopotrivă adulții.
Foto: Depositphotos.com