Până în anul 2016, de Rodrigo Duterte nu auzise multă lume. Nici măcar oamenii din Filipine. Peste noapte, Rodrigo Duterte a câștigat alegerile prezidențiale desfășurate într-un singur tur cu 38%, devenind unul dintre cei mai controversați lideri ai Asiei. Cum? Cu ajutorul Facebook-ului.
Cum s-a remarcat Rodrigo Duterte?
Pe parcursul campaniei, Duerte s-a făcut remarcat prin promisiuni îndrăzneţe că va eradica criminalitatea şi corupţia în doar şase luni. Ba mai mult, acesta a spus că va ucide mii de criminali.
Campania lui Duterte a fost una digitală extrem de bine organizată și a avut loc preponderent pe Facebook. Echipa sa de campanie a investit în crearea de conținut atractiv și viral, care să ajungă la cât mai mulți alegători. Aceasta a implicat distribuirea de mesaje directe, video-uri și postări care promovau viziunea și promisiunile sale, de multe ori într-un stil simplu și direct, care atrăgea masele largi.
Rețeaua de susținători ai lui Duterte pe Facebook a fost folosită pentru a discredita rivalii politici, în special pe Mar Roxas (candidatul favorizat al clasei politice tradiționale), prin răspândirea de informații false și dezinformare.
Strategia a avut un impact semnificativ, având în vedere că Filipinele sunt o țară cu o populație tânără și extrem de conectată la internet, iar Facebook este una dintre cele mai populare platforme de socializare.
Mandatul său nu a fost lipsit de scandaluri. În august 2016 l-a numit pe ambasadorul SUA în Filipine, „homosexual” și „fiu de curvă”.
În septembrie 2016, l-a avertizat pe președintele SUA, Barack Obama să se abțină de a condamna execuțiile sumare de traficanți și consumatori de droguri care, după informații acumulate, caracterizează campania pe care a lansat-o contra flagelului drogurilor in Filipine , pentru că, în caz contrar, „fiu de curvă, o să te înjur”,
Mandatul lui Rodrigo Duterte s-a terminat în 2022.
Candidatul independent Călin Georgescu (62 de ani) a fost surpriza primului tur al alegerilor prezidențiale din România învingând în primul tur de scrutin candidați cu șanse ca Marcel Ciolacu, Elena Lasconi sau Nicolae Ciucă. Călin Georgescu s-a clasat pe primul loc după ce a obținut 22,95% dintre voturi, fiind urmat de Elena Lasconi cu 19,17 %. Campania sa s-a desfășurat mai ales pe TikTok.
Descris ca o figură antisistem și naționalistă, Georgescu și-a construit campania electorală în România folosind TikTok pentru a ajunge la un electorat dezamăgit de actuala clasă politică. Mai mult, a fost sprijinit în campania sa de factori externi.
Cu toate că a susținut că a folosit niciun ban pentru campania electorală, dovezile arată că lucrurile nu au stat mereu așa.
Creșterea conturilor care l-au promovat pe Călin Georgescu nu a fost organică, iar “activitatea conturilor ar fi fost coordonată de către ”un actor statal”, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru ”rostogolirea” mesajelor pe platformă”, se arată într-un document SRI declasificat miercuri de CSAT.
Un document desecretizat al Ministerului de Interne arată că a fost identificat un tipar acțional similar identificat la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă. În concret, campania informațională „Echilibru și verticalitate” și este identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Federația Rusă în Ucraina.