Turnul Eiffel este una dintre cele mai vizitate atracții din lume. Acest monument faimos, devenit și simbolul Parisului, a stârnit numeroase controverse în secolul al XIX-lea, deoarece unii artiști ai epocii l-au considerat monstruos, având în vedere rentabilitatea sa slabă. Din acest motiv, s-a sugerat de mai multe ori demolarea lui. Totuși, care este povestea faimoasei construcții?
Turnul Eiffel a fost construit pentru a fi una dintre principalele atracții la Expoziția Mondială de la Paris din 1889. În acel an, Târgul Mondial a acoperit întreg Champ de Mars din Paris și s-a concentrat asupra construcțiilor vaste din fier și oțel care au reprezentat marele progres industrial din acea vreme.
Primele lucrări de săpătură au început la 26 ianuarie 1887. La 31 martie 1889, Turnul fusese terminat în timp record, 2 ani, 2 luni și 5 zile, și a fost considerat o adevărată ispravă tehnică.
Planul de construire a unui turn de 300 de metri înălțime a fost conceput ca parte a pregătirilor pentru Târgul Mondial din 1889. Provocarea era „posibilitatea ridicării unui turn de fier pe Champ-de-Mars cu o bază pătrată, de 125 de metri în diametru și 300 de metri înălțime”. Selectat dintre cele 107 proiecte, a fost acceptat cel al lui Gustave Eiffel, antreprenor, Maurice Koechlin și Emile Nouguier, ambii ingineri, și Stephen Sauvestre, arhitect.
Mai întâi a fost numit Turnul de 300 de metri, însă la scurt timp de la lansarea proiectului acesta a luat numele omului care l-a construit, Gustave Eiffel. Asamblarea suporturilor a început la 1 iulie 1887 și a fost finalizată douăzeci și două de luni mai târziu.
Toate elementele au fost pregătite în fabrica lui Eiffel situată la Levallois-Perret la periferia Parisului. Fiecare dintre cele 18.000 de piese folosite pentru a construi Turnul a fost proiectată și calculată special, trasată cu o precizie de o zecime de milimetru și apoi pusă împreună formând noi piese de aproximativ cinci metri fiecare.
O echipă de constructori, care lucrase la marile proiecte de viaducte metalice, a fost responsabilă pentru cei 150 până la 300 de muncitori de pe șantier care au asamblat acest set gigantic de montaj.
Toate piesele metalice ale turnului sunt ținute împreună prin nituri, o metodă de construcție bine rafinată la momentul construirii Turnului. Mai întâi piesele au fost asamblate în fabrică folosind șuruburi, ulterior pentru a fi înlocuite unul câte unul cu nituri asamblate termic, care s-au contractat în timpul răcirii asigurând astfel o fixare foarte strânsă.
Pentru fiecare nit asamblat era nevoie de o echipă de patru bărbați : unul pentru a-l încălzi, altul pentru a-l ține pe loc, un al treilea pentru a modela capul și un al patrulea pentru a-l bate cu barosul. Doar o treime din cele 2.500.000 de nituri folosite la construcția Turnului au fost introduse direct la fața locului.
Montanții se sprijină pe fundații de beton instalate la câțiva metri sub nivelul solului deasupra unui strat de pietriș compactat. Fiecare margine de colț se sprijină pe propriul bloc de susținere, aplicând asupra acestuia o presiune de 3 până la 4 kilograme pe centimetru pătrat, iar fiecare bloc este unit cu celelalte prin pereți.
Pentru construcția aflată în apropierea Senei, constructorii au folosit chesoane metalice etanșe și au injectat aer comprimat, astfel încât să poată lucra sub nivelul apei. Turnul a fost asamblat folosind schele din lemn și macarale mici cu abur montate pe turn.
Asamblarea primului nivel a fost realizată prin utilizarea a douăsprezece schele temporare din lemn, de 30 de metri înălțime și patru schele mai mari de 40 de metri fiecare.
„Cutii de nisip” și cricurile hidraulice, înlocuite după utilizare cu pene permanente, au permis poziționarea grinzilor metalice cu o precizie de un milimetru.
La 7 decembrie 1887 a fost finalizată îmbinarea grinzilor mari până la primul nivel. Piesele au fost ridicate de macarale cu abur.
Timp de 130 de ani, Turnul Eiffel a fost un simbol puternic și distinctiv al orașului Paris și, prin extensie, al Franței. Monument cunoscut în întreaga lume și atracție turistică unică, Turnul Eiffel are o înălțime de 324 de metri și poate fi văzut din tot Parisul, zi și noapte până la ora 1 dimineața datorită luminii sale, luminii sclipitoare la ore fixe și farului său care ajunge până la 80 km, la 360 de grade.
Astăzi, luminile Turnului Eiffel sunt stinse noaptea pentru a onora victimele evenimentelor dramatice din întreaga lume. Turnul Eiffel este deschis în fiecare zi, și chiar și noaptea, de la 9:30 la 23:45, iar vara de la 9:00 la 12:45.
Turnul are trei etaje care sunt deschise publicului: etajul 1, etajul 2 și vârful. Etajul 2 are 2 niveluri, la fel ca și vârful (un nivel inferior închis și un nivel în aer liber deasupra). Vizitatorii pot ajunge la primele două etaje fie pe scări, fie cu liftul. Ascensiunea de la etajul 2 până la vârf este posibilă doar cu liftul.
Foto: Pexels.com