Regimul lui Ceaușescu a fost unul de tristă amintire pentru România. Țara noastră ar fi putut avea o altă soartă, dacă dictatorul nu ar fi stat atât de mult la putere. Lucrurile puteau lua o întorsătură favorabilă pentru mulți români, fiindcă înainte să ajungă la putere Nicolae Ceaușescu a scăpat cu viață în urma unui accident aviatic. La vremea respectivă, Nicolae Ceaușescu avea 39 de ani.
În data de 4 noiembrie 1957, mai mulți membri ai Partidului Muncitoresc Român au mers la Moscova pentru a participa la aniversarea a 40 de ani de la Marea Revoluţie Rusă. Din delegația română a făcut parte și Nicolae Ceaușescu, cel ce avea să devină ulterior dictatorul României.
Aeronava care a transportat delegația română la Moscova era un model IL-14. La ora 17:58, din cauza condițiilor meteo nefavorabile și a unei erori de pilotaj, avionul a atins crengile unor copaci și s-a prăbușit pe Aeroportul Vnukovo din Moscova. În urma impactului, patru persoane și-au pierdut viața, printre care și Grigore Preoteasa, ministru al propagandei în regimul lui Gheorghe Ghorghiu-Dej.
În mod surprinzător, Nicolae Ceaușescu a scăpat doar cu răni minore, destinul său fiind parcă scris undeva. Cert este că și Gheorghe Gheorghiu-Dej trebuia să se afle în acea aeronavă, însă problemele de sănătate l-au împiedicat să facă deplasarea.
Raportul medical emis de Ministerul Sănătăţii al URSS a comunicat că Nicolae Ceaușescu a avut în urma accidentului aviatic „o contuzie la jumătatea dreaptă a coşului pieptului şi a încheieturii stângi a gambei, julituri la faţă, mâini şi picioare, starea generală fiind satisfăcătoare”.
Delegația română a plecat din București, la ora 09:48, și a aterizat, la ora 10:31, la Kiev pentru ca aeronava să fie realimentată. Toți cei aflați la bord au avut momente de relaxare, în care au băut și au mâncat, iar la ora 13:26 au decolat spre Moscova. Ca urmare a unei erori de pilotaj, avionul s-a prăbușit la ora 17:58, murind Grigore Preoteasa, Valeri Nikolaievici Sleacov, comandantul avionului, Nikolai Zaharovici Pavlikov, tehnicianul de bord, şi Ivan Ivanovici Hriucalov, membru al echipajului.
Călătorii şi-au dat seama că ceva nu era în regulă după o primă smucitură, care nu semăna a fi contactul roţilor avionului cu solul. De fapt, aeronava se lovise de vârfurile copacilor. A urmat un al doilea impact, şi mai puternic, ce a smuls pasagerii de pe locurile lor. Scaunele nu erau prevăzute cu centuri de siguranţă la aterizare şi asta a favorizat rănirea lor. După ce avionul a atins solul, românii au reuşit să sară şi să fugă cât mai departe, evitând suflul exploziei. Şi-au dat seama că Grigore Preoteasa nu era cu ei în momentul primei bubuituri cauzate de aprinderea rezervoarelor, aşa a descris momentul prăbuşirii avionului Mihai Novicov, translator aflat la bordul aeronavei, potrivit adevarul.ro.
Foto: businessmagazin.ro