Cum s-a prăbușit un avion după ce un pilot a pus pariu că poate să aterizeze cu ochii închiși?

04.11.2020
Cum s-a prăbușit un avion după ce un pilot a pus pariu că poate să aterizeze cu ochii închiși?

Deşi statisticile arată că avionul este cel mai sigur mijloc de transport din lume, uneori apar lucruri sau fapte care contrazic această teorie. O dovadă în acest sens o reprezintă tragedia aviatică produsă în 1986, în fosta URSS, în urma căreia și-au pierdut viața 70 de persoane.

Una dintre cele mai stupide catastrofe din istoria aviației a avut la bază un pariu pe cât de stupid, pe atât de inconștient. În ziua de 20 octombrie a acelui an, un avion Tupolev-134 A, aparținând companiei Aeroflot, a decolat de pe aeroportul Koltsovo, situat în Munții Urali, cu destinația Groznîi (Cecenia).

Dacă pentru cei 87 de pasageri era vorba despre un zbor obișnuit, care nu anunța nimic tragic, în schimb, pentru pilotul aeronavei, Alexander Kliuiev, a fost un zbor în care acesta și-a dorit să-și testeze capacitățile și chiar să-și depășească limitele. Acea cursă avea însă să-l marcheze pe viață.

A încercat să aterizeze legat la ochi și a dat greș

După cum informează Incredibilia.ro, avionul se apropia de aeroportul Kuibișev din Kurumoch pentru o escală prevăzută în programul de zbor. În acel moment, copilotul Ghenadi Jirnov i-a lansat lui Kliuiev o provocare de-a dreptul nebunească, și anume să aterizeze avionul fiind legat la ochi! Conform relatărilor unora dintre supraviețuitori, se pare că aterizarea ar fi fost efectuată de fapt cu obloanele de la hublouri trase.

Kliuiev a acceptat fără ezitare pariul nebunesc. La ora 15:48, pe când avionul se afla la o altitudine de 400 de metri, pilotul sovietic a renunțat la controlul vizual și la asistența radio și a început procedura de aterizare.

În clipa în care aeronava a coborât altitudinea de 65 de metri, computerul de bord a emis un avertisment sonor de apropiere de pământ. Sigur pe el, Kliuiev a ignorat acel semnal și a continuat manevrele de aterizare, deși avea câmpul vizual complet obturat. Nici copilotul, nici inginerul de zbor nu au intervenit.

Cu câteva secunde înainte de aterizare, obloanele de la hublouri au fost ridicate, însă era mult prea târziu… La ora 15:50, avionul a atins solul la o viteză de 273 km/h, iar în momentul contactului cu pista trenul de aterizare s-a rupt. Avionul a făcut o răsucire, aripa dreaptă s-a desprins, iar cea stângă s-a rupt în două. Aeronava s-a rostogolit pe o distanță de 214 metri după care s-a oprit cu susul în jos și a luat foc.

Dintre cei 94 de persoane aflate la bord, 63 au murit pe loc, patru dintre aceștia fiind membri ai echipajului. Alți șapte oameni aveau să moară mai târziu, la spital.

Declarații șocante

Sergei Churilov, un poliţist din oraşul Samara, avea să declare: „Era seara de 20 octombrie. Eram la datorie când din stația radio a răsunat o voce: ‘Toate maşinile disponibile să vină imediat la aeroport! Avem nevoie de ajutorul vostru! Un avion arde pe aeroport!’ Când am ajuns acolo, am crezut că două avioane se dezmembraseră şi am văzut o aripă mare care ardea lângă pistă. Încă îmi amintesc că am văzut o femeie care se apleca din cabină, oferindu-le salvatorilor corpul unui copil. Am văzut copilotul cum iese din cabină, îşi trage respiraţia şi intră înapoi ca să ajute pasagerii. Între timp, pompierii se luptau cu flăcările şi poliţia s-a dispersat la 150 de metri de avion şi a izolat zona”.

La rândul său, A. K. Karpov, șeful pompierilor care au participat la acțiunea de salvare, și-a amintit ceea ce a găsit când a intrat în cabina avionului: ‘Scena oribilă m-a zguduit: numărul morţilor, mirosul sufocant de piele arsă. Doar purtând o mască de gaze puteai sta acolo. Am urcat în cabină şi am văzut morţii, încă legaţi cu centurile de siguranţă. În timpul prăbuşirii, avionul se întorsese cu susul în jos şi toate scaunele atârnau de partea de sus, ca lustrele de tavan. Am văzut pe podea un copil într-un costum albastru – adică pe tavanul care devenise acum podea. Copilul părea să respire şi m-am gândit că ar putea supravieţui. Eram aplecat asupra lui, moment în care cadavrele au început să cadă peste mine. Centurile de siguranţă se topiseră şi cedaseră. Cadavrele au început să cadă peste salvatori, unul câte unul’.

KGB-ul a cenzurat imaginile de la locul tragediei

Copilotul Ghenadi Jirnov a scăpat din accidentul aviatic și a încercat să ajute cât mai mulți pasageri. Din păcate, în drum spre spital, el a suferit un stop cardiac și a murit. Pilotul Alexander Kliuiev a supraviețuit și mai târziu a declarat că a încercat acea aterizare „pentru a-și testa abilitățile de zbor”. El a fost condamnat la 15 ani de închisoare, însă a fost eliberat după doar șase ani.

Fotografiile de la locul catastrofei au fost realizate de A. K. Karpov, însă ofițerii KGB sosiți la locul accidentului la câteva minute după producerea tragediei, au acționat imediat pentru a controla scurgerile de informații. Imaginile realizate de Karpov au fost făcute publice abia câțiva ani mai târziu, după căderea fostei Uniuni Sovietice.

Foto: Wikimedia

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Ce este o rachetă balistică intercontinentală? Cât de aproape lovește de țintă?
Ce este o rachetă balistică intercontinentală? Cât de aproape lovește de țintă?
Astăzi, Rusia a dus războiul într-o fază nouă după ce a lansat o rachetă balistică intercontinentală asupra Ucrainei, fiind prima de acest gen de la începutul conflictului, din urmă cu... citește tot
Ce sunt cotele de gen? Cum funcționează „cotele de gen”?
Ce sunt cotele de gen? Cum funcționează „cotele de gen”?
În spațiul public, în preajma alegerilor prezidențiale, se tot vorbește despre „cotele de gen”. Se pleacă de la premisa că în anumite domenii, femeilor nu li se dau aceleași șanse ca... citește tot
Cum arată vila din Estoril, unde Carol al II-lea și-a trăit ultimii ani? Cine a moștenit-o?
Cum arată vila din Estoril, unde Carol al II-lea și-a trăit ultimii ani? Cine a moștenit-o?
Carol al II-lea a fost regele României timp de 10 ani, între 8 iunie 1930 și 6 septembrie 1940. Domnia sa a fost una plină de controverse și mulți oameni politici ai acelor vremuri nu l-au vrut... citește tot