Tramvaiul tras de cai a apărut în București în anul 1872 și a fost o adevărată bucurie pentru zeci de mii de români. Primul tramvai – cunoscuta linie 1 de tramvai – îi plimba de bucureșteni pe actuala Cale a Victoriei și pe Calea Moșilor. Pe data de 9 decembrie 1894, în timpul mandatului primarului Nicolae Filipescu, și-a făcut apariția primul tramvai electric, un lucru neobișnuit pentru românii care abia se învățaseră cu tramvaiul tras de cai. Cum se împotriveau românii apariției tramvaiului electric?
Primul argument consta în faptul că România era o țară preponderent agricolă. Astfel, se vorbea despre caii care trăgeau vagoanele și aveau nevoie de fân, ovăz și orz pentru hrană. Conform celor care se opuneau, fără cai, fânul nu mai era cosit și ogoarele cultivate cu orz și ovăz ar fi rămas pustii. Totuși. nimeni nu-și punea problema că tramvaiul electric ar fi înlocuit doar câteva mii de cai (2-3 mii, mai exact).
De unde vine expresia ”aiurea-n tramvai” ?
Un alt argument la fel de pueril consta în faptul că țara noastră ar fi avut cei mai buni potcovari din toate țările vecine. În cazul în care tramvaiul electric lua locul cailor, animalele nu ar mai fi avut nevoie de potcoave și acești potcovari ar fi plecat în alte țări să-și câștige pâine.
Și al treilea argument avea legătură cu meseria. Se spunea că în toate orașele mari și mici din țară sunt mii de producători de hamuri, biciuri și alte accesorii necesare cailor. Rămași fără meserie și aceștia ar fi trebuit să-și schimbe ocupația sau ar fi rămas pe drumuri.
De ce Marea Neagră se numește astfel?
Fără un argument solid, tramvaiul electric a scos din circuit tramvaiul tras de cai. De fapt, ultima linie de tramvai cu cai a fost desființată în anul 1929.
Foto: descopera.ro