Ne place sau nu, suntem judecați și judecăm. În fiecare zi, oamenii cu care lucrăm – fie că sunt colegi, manageri, clienți – judecă în tăcere. Fiecare și-a format (sau își formează) o părere despre ceilalți și se bazează în mare parte pe modul în care se face comunicarea. Felul în care ne exprimăm în scrierea unui e-mail contează pentru eticheta noastră.
Pe măsură ce lumea evoluează prin tehnologie, nevoia de a se întâlni față în față a devenit din ce în ce mai puțin importantă. Nu este o surpriză faptul că majoritatea interacțiunilor noastre au loc prin e-mail.
Modul în care este scris e-mailul spune mai multe despre cel care îl trimite decât ne putem da seama. Este important de înțeles impactul cuvintelor care sunt scrise, deoarece modul în care va fi perceput, pe baza acestor informări, poate construi reputația sau o poate ucide.
Unul dintre cele mai importante aspecte în e-mailurile oficiale este formula de adresare care trebuie respectată întocmai pentru a fi politicos şi profesionist. Prima recomandare a specialiștilor în comunicare o reprezintă folosirea virgulei după formula de adresare.
„Stimate Domnule,”, „Stimată Doamnă,”. Aici subliniem faptul că „Domnule” şi „Doamnă” sunt formele de vocativ ale substantivului şi nu au nici o legătură cu articolul.
„Stimate Domnule,” este corect, „Stimate domn”, nu este corect. „Stimată Doamnă,” este corect, „Stimata doamna” nu este corect. Diacritica spune că e-mailurile politicoase nu încep cu un salut, ci cu o formulă de adresare.
1. Semnul de exclamație
Utilizarea unui semn de exclamare poate transmite entuziasm, dar utilizarea excesivă a acestora vă poate face păreți fals în exprimare. Este neînsemnat, rapid și toată lumea știe că nu este autentic.
2. Emoticoanele
Aceste mici reprezentări picturale ale sentimentelor joacă un rol destul de greu în comunicare. Sunt în regulă atunci când sunt folosite în rețelele de socializare, însă sunt de evitat în e-mailurile formale sau folosirea acestora cu moderație.
3. Acronime și abrevieri
Nu se utilizează acronime, de tipul OMG! LOL! Btw, atunci când se trimit e-mailuri externe sau chiar șefului. Totuși, există o serie de acronime și abrevieri împrumutate din alte limbi, cum ar fi: FYI (for your information), ASAP (as soon as possible) sau RSVP (Répondez S’il Vous Plait) în funcție de cultura oragnizațională a fiecărei companii.