Când vezi pe stradă o mașină de culoare galbenă, gândul te duce aproape instantaneu la un taxi. În țările civilizate și nu numai, întâlnim taxiuri galbene. De unde a pornit ideea taxiurilor gablene și de ce poartă taximetrele această culoare? Jude Stewart, autorul cărții „ROY G. BIV”, o scriere despre semnificațiile și istoria culturii culorilor, ne poartă în Italia, locul unde a început cu adevărat povestea culorii taxiurilor galbene.
Francesco Tasso (1459-1517) a fost unul dintre fondatorii serviciului european poștal. Deși la vremea respectivă nu existau mașini, vehiculele folosite la livrare (carele trase de cai) erau galbene pentru a nu ofensa pe cineva din punct de vedere politic. Inovațiile sale în domeniul poștal l-au impresionat pe împăratul Austriei, care l-a decorat pe Tasso cu titlul de „Torre e Tasso”. Acest titlu a luat ulterior denumirea germanizată de „Thurn und Taxis” și, cel mai probabil, de aici vine numele de „taxi”.
Cuvântul „taxi” apare în mod oficial la începutul secolului al XX-lea, fiind o versiune prescurtată a „taximetrului”, dispozitivul care măsoară kilometrajul automobilului.
Primul taxi galben din New York a apărut oficial în anul 1912. Acesta avea un tarif de 50 cenţi pe milă. Doi ani mai târziu a apărut pe piață firma Yellow Cab, fondată în Chicago de către un vânzător de maşini, John Hertz. Toate automobilele erau de culoare galbenă.
Se spune că John Hertz (1879-1961) a comandat un studiu pentru a vedea ce culoare iese mai mult în evidenţă, de la o distanţă mai mare. Cum culoarea galben a triumfat, John Hertz și-a vopsit mașinile astfel. La vremea respectivă, compania a luat chiar măsuri legale pentru a-și proteja culoarea identificabilă. Drept urmare, operatorii independenți nu aveau voie să-și vopsească mașinile galbene.
În anul 1925, John Hertz și-a vândut pachetul de acțiuni al companiei. Acesta avea 2.700 de taxiuri în marile orașe precum Kansas, New York, Chicago sau Philadelphia.
Ulterior, judecătorii din Statele Unite ale Americii au considerat abuzivă legea potrivit căreia doar mașinile de la Yellow Cab pot fi galbene și au persmis tuturor doritorilor să dețină această culoare. Și nu a lipsit mult până când majoritatea taxiurilor au adoptat această nuanță care avea deja un istoric.
Astăzi, la nivel mondial, mai toate statele au taxiuri galbene. Printre cele mai importante state ale căror taximetre au adoptat această nuanță se numără: Statele Unite ale Americii, Germania, India, Indonezia, Rusia, Suedia, Ungaria, Taiwan, Thailanda, Uruguay. Excepție face Marea Britanie, întrucât în Londra taxiurile sunt de culoare neagră. Se spune că aici, la Londra, taxiurile sunt negre dintr-un motiv economic. Prima flotă mare de taximetre londoneze a fost compusă din Austin FX3, modele produse după anul 1948. Acestea aveau din fabrică culoarea neagră, care nu a mai fost schimbată pentru ca cei care le achiziționau să nu plătească suplimentar. Și astfel, la Londra, s-a moștenit culoarea neagră pentru taxiuri.
De ce avioanele comerciale nu au parașute pentru pasageri?
Foto: pexels.com