Motorina și benzina sunt două tipuri de combustibil pe care mulți dintre noi încă le folosim pentru automobilul nostru. Deși industria auto investește, în prezent, în tehnologie electrică, acești carburanți sunt încă foarte consumați. Camioanele și vehiculele de mare tonaj folosesc motorină. De ce? Ei bine, iată mai jos explicațiile.
A pune motorină în automobilul care consumă benzină nu este doar o risipă de bani, ci poate cauza și unele probleme mașinii. Pentru unele vehicule, dar mai ales pentru camioane, motorina este exact ceea ce recomandă majoritatea producătorilor. Acestea au de obicei motoare diesel, mai degrabă decât motoare pe benzină.
Unii ar spune că benzină poluează mai puțin decât motorina, însă acest lucru nu este adevărat. Motoarele diesel produc mult mai puține emisii decât motoarele pe benzină de dimensiuni comparabile. Mai mult decât atât, vehiculele care au nevoie de carburant diesel sunt cu cel puțin 33 la sută mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil decât motoarele pe benzină de dimensiuni comparabile și, adesea, cu mai mult de 33 la sută.
O mare diferență între cele două motoare este modul în care transformă combustibilul în energie. Conform Engineering Explained, motoarele pe benzină folosesc de obicei o bujie pentru a aprinde amestecul de combustibil și aer din cilindru.
Dar motoarele diesel comprimă aerul până când ajunge la o temperatură suficient de mare încât combustibilul să se aprindă imediat ce este injectat în cilindru, scrie Mental Floss. Pentru a încălzi aerul până la acel punct, un motor diesel are nevoie de un raport de compresie deosebit de mare: volumul cilindrului atunci când pistonul este în punctul cel mai înalt, comparativ cu volumul când pistonul este în punctul cel mai jos.
Cu alte cuvinte, pistoanele motoarelor diesel acoperă mai multă distanță decât pistoanele motoarelor pe gaz. Dacă motoarele pe gaz aveau rapoarte de compresie atât de mari, combo-ul aer/combustibil s-ar aprinde înainte ca bujia să poată face acest lucru.
Aceste rapoarte de compresie mai mari și faptul că combustibilul arde chiar atunci când intră în „cameră” sunt motivele pentru care motoarele diesel sunt mai eficiente din punct de vedere al combustibilului decât motoarele pe benzină.
Ele ajută, de asemenea, să ofere vehiculelor diesel mai mult cuplu: cantitatea de forță aplicată unui obiect înmulțită cu distanța la care este aplicată. Deși cuplul este legat de cai putere, nu este același lucru. „Cai putere” este rata la care se efectuează lucrul (adică cât de repede transferă motorul energiei către vehicul pentru a-l menține în mișcare).
Pasionații de viteză își vor dori un motor cu mulți cai putere. Cei care vor un vehicul care poate transporta încărcături grele au nevoie de un cuplu suplimentar. Din cauza inerției, este greu să treci de la a fi nemișcat la a fi în mișcare atunci când ești încărcat cu o greutate suplimentară. Camioanele cu cuplu mare au pârghia de care au nevoie pentru a face totul mai ușor.
Deși mulți sunt de părere că folosesc motorină pentru a economisi, totul depinde în mare pare de meritele motoarelor diesel în ansamblu.
Foto: depositphotos.com