De ce Canalul Panama a avut un rol determinant în dezvoltarea regiunii?

01.04.2021
De ce Canalul Panama a avut un rol determinant în dezvoltarea regiunii?

Canalul Panama, din America Centrală, face legătura între Golful Panama din cadrul Oceanului Pacific cu Marea Caraibelor şi Oceanul Atlantic. Construcția acestui proiect a reprezentat o mega-inginerie, a vremii respective, și a ajutat la dezvoltarea regiunii și navigației pe apă în zonă.

Canalul Panama a scurtat mult călătoriile navelor în zonă, făcându-le mai sigure, deoarece nu mai trebuiau să treacă pe drumul periculos prin Pasajul Drake şi Capul Horn. Pentru a înțelege importanța acestui proiect, se poate observa doar din faptul că o navă care pleacă de la New York către San Francisco, dacă trece prin canal, parcurge în total 9.500 km, mult sub distanţa de 22.500 km pe care o presupunea ruta ocolitoare pe la Capul Horn.

Cum a fost construit Canalul Panama?

Proiectul Canalului Panama a fost puse pe hârtie la începutul secolului al XVI-lea, însă construcția propriu-zisă a început în anul 1880, sub conducerea francezului Ferdinand de Lesseps. A fost o primă tentativă de realizare a proiectului, care însă a eșuat. Canalul a fost terminat de Statele Unite ale Americii și a fost dat în folosință în anul 1914.

Canalul e format din două lacuri artificiale, câteva canale artificiale şi trei seturi de ecluze. Un alt lac artificial, Lacul Alajuela, are rol de rezervor pentru canal. Acesta are o lungime de 77 de km, iar la construcția lui au apărut multe probleme. Oamenii care au lucrat la canal s-au îmbolnăvit de malarie și febră galbenă, iar alții au pierit sub masivele alunecări de teren. Potrivit datelor istorice, se estimează că nu mai puțin de 27.500 de muncitori au murit, până la finalizarea construcției.

Importanța Canalului Panama

De la deschiderea sa, în anul 1914, Canalul Panama a fost un adevărat succes. În prezent, acesta este indispensabil pentru navigația în zonă. Conform datelor oficiale, canalul este traversat în fiecare an de 14.000 de nave, transportând mai mult de 20.378 milioane de tone de marfă. Canalul este traversat zilnic de iahturi private mici, precum și de nave comerciale destul de mari. Dimensiunea maximă a vaselor care pot folosi canalul este cunoscută sub numele de „Panamax”, însă în ultima perioadă această limită este depășită de de tot mai multe nave moderne, ele fiind cunoscute ca nave „post-Panamax”. Trecerea canalului, de la un punct la altul, de o navă comercială obișnuită se face în aproximativ 9 ore.

Foto: Wikipedia și geografilia.blogspot.com

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
Ce este o rachetă balistică intercontinentală? Cât de aproape lovește de țintă?
Ce este o rachetă balistică intercontinentală? Cât de aproape lovește de țintă?
Astăzi, Rusia a dus războiul într-o fază nouă după ce a lansat o rachetă balistică intercontinentală asupra Ucrainei, fiind prima de acest gen de la începutul conflictului, din urmă cu... citește tot
Ce sunt cotele de gen? Cum funcționează „cotele de gen”?
Ce sunt cotele de gen? Cum funcționează „cotele de gen”?
În spațiul public, în preajma alegerilor prezidențiale, se tot vorbește despre „cotele de gen”. Se pleacă de la premisa că în anumite domenii, femeilor nu li se dau aceleași șanse ca... citește tot
Cum arată vila din Estoril, unde Carol al II-lea și-a trăit ultimii ani? Cine a moștenit-o?
Cum arată vila din Estoril, unde Carol al II-lea și-a trăit ultimii ani? Cine a moștenit-o?
Carol al II-lea a fost regele României timp de 10 ani, între 8 iunie 1930 și 6 septembrie 1940. Domnia sa a fost una plină de controverse și mulți oameni politici ai acelor vremuri nu l-au vrut... citește tot