Nicolae și Elena Ceaușescu au condus România după bunul plac. Cei doi aveau cunoștințe minime, spre deloc, în aproape orice domeniu, însă cu toate acestea au modelat țara după voința lor. Așa se face că metroul din București putea să fie mult mai dezvoltat, dar tovarășii au decis altceva.
Dimitrie Leonida (23 mai 1883 – 14 martie 1965) a fost printre primii care s-a gândit la realizarea unui metrou în București. Potrivit Wikipedia.org, acesta a proiectat o cale ferată subterană cu linia principală Gara de Nord – Sfântul Gheorghe – Calea Moșilor și ramificația Sfântul Gheorghe – Filaret. Proiectul a fost pus însă în practică abia în anii 1970, la ordinul lui Nicolae Ceaușescu.
Liderul comunist a dorit un metrou sută la sută românesc, fără ajutor rusesc sau, mai ales, american. Acest lucru de altfel s-a și întâmplat, însă a avut mici probleme. Motivul? Doleanțele Tovarășăi Elena Ceaușescu, care devenise din ce în ce mai implicată în politica țării. Aceasta dorea ca stațiile de metrou să existe doar în zonele industriale. Așa s-a ajuns ca stația de la Piața Romană să fie mai îngustă decât celelalte stații, fiindcă acolo nu există o zonă industrială, ci doar ASE-ul.
„Cei de acolo i-au spus că nu este zonă industrială, însă este ASE-ul. Când a auzit de studenți … ‘Studenții? Au făcut burtă, să meargă pe jos! Fără stație la Romană! Să meargă pe jos!'”, a povestit Octavian Udriște, fostul director al Metrorex, pentru gandul.ro.
Până la urmă, Elena Ceaușescu a fost convinsă de necesitatea stației de metrou la Piața Romană. Totuși, planurile inițiale nu au fost respectate de ingineri, astfel că a ieșit un peron extrem de îngust.
Octavian Udriște a mai spus: Au făcut însă o mare greșeală atunci când au construit-o. Spre exemplu, pereții mulați, așa se numesc, trebuiau să-i lase la lățimea respectivă, cu peroanele normale, dar ei, de frică, i-au făcut la nivel de casetă, de tunel. Când s-a primit indicația să se facă totuși stația, peronul s-a făcut, evident, pe partea cealaltă,
Potrivit proiectului inițial, metroul trebuia să pornească din Drumul Taberei până în Balta Albă, însă liderul comunist a decis să plece din Militari. Ceaușescu a modificat și proiectul Magistralei I , Republica – Crângași, care trebuia să se oprească la Gara de Nord și de acolo să se facă o altă stație, de unde să plece trenurile spre Grivița, Titulescu, Pantelimon. Dictatorul considera că nu este nevoie de o a doua stație, iar lucrurile trebuie făcute bine cu minim de investiții.
Ceaușescu a zis clar că doar o singură stație, cum două, trenul să meargă în continuare. ‘O singură stație, că eu am fost cu mașina și pe jos și am luat-o pe Polizu, și se poate’, spunea el. De aceea, la Gara de Nord, noi avem dedesubt o stație umplută cu pământ unde scârție vagoanele, pentru că nu am putut construi sub clădiri din cauza terenului nisipos și al pânzei freatice, a declarat Octavian Udriște, potrivit sursei citată mai sus.
Așadar, făurirea societății socialiste s-a făcut după viziunea și concepția lui Nicolae Ceaușescu. Multe dintre construcțiile sale megalomane nu și-au avut rostul, însă au fost construite de frica dictatorului.
Foto: nytimes.com