De ce există pietre pe calea ferată? Care este rolul lor?
Cine nu a văzut măcar o dată în viața sa o cale ferată? Ei bine, căile ferate au la interior și la exterior, de-o parte și de alta a șinelor, milioane de pietre. Care este scopul acestora și de ce sunt puse pietrele acolo?
Înainte de toate trebuie stabilit un lucru: mărimea pietrelor și alcătuirea stratului de umplutură din preajma liniilor de cale ferată sunt stabilite prin standarde internaționale. Tocmai de aceea, grosimea stratului de piatră și mărimea pietrelor este bine proporționată. Și, totuși, la ce ajută pietrele cu pricina?
Se pare că acestea au mai mult funcții astfel:
- pietrele ajută la stabilitatea căii ferate. Acestea sunt cele care preiau din șocurile produse de trecerea garniturii de cale ferată;
- pietrele ajută la drenarea căii ferate și asigură o bună scurgere a apei rezultate în urma ploilor;
- balastul reduce riscul de îngheț al căii ferate și împiedică deformarea fizică a liniei;
- pietrele sunt cele care împiedică creșterea vegetației;
Pentru a nu se deplasa, balastul este compus din piatră cu vârfurile ascuțite. Metoda este veche de 200 de ani și a rămas neschimbată până în zilele noastre.
Cine a fost primul român care a mers cu trenul?
Inginerul Petrache Poenaru a rămas în istoria colectivă ca fiind românul care a inventat stiloul. Puțini sunt cei care știu că acesta a fost primul român ce a călătorit cu trenul.
Născut în 1799, Petrache Poenaru își dorește să participe la revoluția din Țările Române din anul 1821, alături de Vladimirescu. Liderul pandurilor își dă seama că Poenaru nu are calități de luptător și îl sfătuiește să-și caute vocația, oricare ar fi ea. După înăbușirea mișcării revoluționare, Petrache Poenaru pleacă la Viena, apoi la Paris. În anul 1822 ajunge la Berlin, cu o bursă de studii.
Pe data de 25 mai 1827 obține la Paris Brevetul numărul 3208 pentru ”Condeiul portăreț fără sfârșit, alimentându-se însuși cu cerneală”. Stiloul de astăzi.
Trei ani mai târziu, în toamna anului 1830, apare în Marea Britanie prima cale ferată din lume care leagă Liverpool de Manchester. Pe data de 27 octombrie 1831, Petrache Poenaru se urcă în faimosul vehicul pe șine.
„Am făcut această călătorie cu un nou mijloc de transport, care este una dintre minunile industriei secolului… douăzeci de trăsuri (Poenaru se referea la vagoane) legate unele de altele, încărcate cu 240 de persoane sunt trase deodată de o singură mașină cu aburi”, avea să spună inventatorul după faimoasa călătorie. Petrache Poenaru a rămas în istorie ca fiind primul român ce a călătorit cu trenul. Asta, da, realizare!
Foto: Pexels.com