De ce italienii n-au făcut, încă, un pod între Sicilia și Italia?
Sicilia este una dintre regiunile autonome ale Italiei și cea mai mare insulă din Marea Mediterană. Deși este atât o regiune turistică, dar și o regiune cu potențial economic (producție de cereale, măsline și vin), italienii nu au făcut niciun pod care să lege continentul de insulă. De ce?
Legătura dintre Sicilia și Italia este asigurată în prezent prin servicii de feribot și trenuri care folosesc trenuri transportate pe feribot pentru a traversa strâmtoarea.
De-a lungul anilor, au existat o serie de propuneri pentru construirea unui pod sau a unui tunel între Sicilia și Italia, dar aceste proiecte nu au avansat prea mult din cauza dificultăților tehnice, a costurilor mari și a opoziției din partea comunităților locale și a organizațiilor de mediu. Distanța cea mai mică dintre insulă și Italia este de doar 3,3 kilometri în strâmtoarea Messina, astfel că ar fi posibilă construirea unui pod.
De ce până acum inginerii italieni nu au făcut acest lucru?
În primul rând, activitatea seismică. Zona este cunoscută pentru activitatea seismică, deoarece se află în apropierea marginei plăcii tectonice africane și a celei eurasiatice. Acest lucru ar putea crea riscuri semnificative pentru stabilitatea unui pod. Construirea unei structuri care să reziste la cutremure ar necesita tehnologii și materiale avansate, ceea ce ar crește costurile semnificativ.
În 1908, în strâmtoarea Messina, un seism de 7,1 grade pe scara Richter a provocat moartea a 100.000 de oameni și a generat un tsunami care a devastat zonele de coastă atât pe partea calabreză, cât și pe cea siciliană.
Activiștii de mediu s-au opus în repetate rânduri. Strâmtoarea Messina este o zonă cu o biodiversitate bogată și un mediu maritim sensibil. Construirea unui pod ar avea un impact semnificativ asupra mediului înconjurător și ar ridica preocupări legate de conservarea speciilor marine și a ecosistemului.
În plus, costurile de construire ale unui pod peste Messina ar fi un proiect costisitor. Cheltuielile pentru inginerie, materiale și muncă ar fi extrem de mari, iar costurile de întreținere pe termen lung ar fi, de asemenea, semnificative.
Au decis să construiască podul din 2024
Totuși, podul peste Strâmtoarea Messina care să lege Sicilia de partea continentală a Italiei ar putea deveni realitate.
„Podul peste Strâmtoarea Messina este un proiect care poate începe imediat. De îndată ce contractul este restabilit și actualizat, proiectul poate începe”, a declarat în fața parlamentului italian Michele Longo, directorul departamentului de inginerie al WeBuild, firma care a câștigat licitația pentru construirea podului, scrie adevarul.ro.
Planul prevede trei benzi pentru vehicule pe fiecare sens – două pentru trafic și una pentru situații de urgență, cu linii ferate între ele. Capacitatea ar fi de 6.000 de autovehicule pe oră și 200 de trenuri zilnic.
Acesta ar urma să fie cel mai mare pod suspendat din lume și autoritățile italiene susțin că le-ar putea costa mai mult „să nu construiască podul” decât „să-l construiască”. Prețul final? 2,9 miliarde de euro.