Cine nu a văzut măcar o dată girofarurile unui automobil de intervenție? Chiar dacă este vorba despre poliție, pompieri sau salvare, luminile acestor mașini sunt fie roșii, fie albastre, fie o combinație de roșu cu albastru.
Luminile cu care sunt dotate automobilele de intervenție servesc mai multor scopuri. În primul rând, lămpile de urgență îi avertizează pe ceilalți participanți la trafic de prezența mașinii de intervenție, pentru a-i face loc. Trebuie menționat faptul că luminile girofarurilor mașinilor de intervenție pot să difere de la o țară la alta sau chiar de la un oraș la altul.
Inițial, în Statele Unite ale Americii, mașinile de poliție aveau amplasată doar o lumină roșie care nu era intermitentă. Alegerea culorii roșii a becului a fost asociată cu faptul că la vederea acestei nuanțe, șoferii sunt nevoiți să oprească. Fix ca la semafor.
Ulterior, automobilele au fost dotate și cu o lumină albastră pentru a se diferenția de stopurile roșii ale mașinilor comune. Există surse care spun că lumina roșie este mai vizibilă pe timpul zilei, în timp ce cea albastră este observabilă mai ales noaptea.
Totodată, unii experți susțin că persoanele care întâmpină dificultăți în a vedea culoarea roșie nu au probleme în a percepe culoarea albastră. Și viceversa. Astfel, folosind atât luminile roșii cât și pe cele albastre, autoritățile au certitudinea că mașinile lor vor fi observate de toți șoferii.
În țara noastră, conducătorul auto al unei ambulanțe nu poate primi amendă pentru depășirea limitei de viteză, dacă se află într-o intervenție de urgență și are semnalele sonore și luminoase pornite. Totuși, în România, oamenii legii au dreptul de a opri orice ambulanță, chiar dacă aceasta se află într-o misiune. Șoferul unei ambulanțe se supune acelorași reguli de circulație din Codul Rutier ca și restul participanților la trafic, doar dacă mașina nu se află într-o intervenție. În același fel se aplică legea în majoritatea statelor din Uniunea Europeană.