De ce trenurile de sub pământ se numesc… metrouri? De unde vine numele de metrou?

26.03.2021
De ce trenurile de sub pământ se numesc… metrouri? De unde vine numele de metrou?

Metroul reprezintă un mijloc de transport în comun, care merge în subteran. Sistemul folosește trenuri electrice, care merg prin tuneluri adânci de până la 60 m. Istoria acestui mod de transport în comun a început, pentru prima dată, la Londra (1860-1863). În timpul Primului Război Mondial, căile ferate electrice subterane erau deja utilizate în Atena, Berlin, Boston, Buenos Aires, Budapesta, Glasgow, Hamburg, Liverpool, New York, Paris și Philadelphia.

Cum este definit un metrou?

Pentru ca un tren să fie definit metrou trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  1. Sistemul de transport să fie urban și să folosească trenuri electrice.
  2. Sistemul este total independent de alt trafic.
  3. Sistemul are o frecvență mare de serviciu.

Pentru ca mijlocul de transport să fie considerat metrou șinele de cale ferată trebuie să fie subterane, altfel acesta este considerat tramvai sau metrou ușor, sau sistem de trenuri urbane precum este RER în Paris sau S-Bahn în Germania și Austria.

Așa arată o stație de metrou în subteran.

De ce metrourile se numesc… metrouri?

Termenul de „metrou” vine de la „Metros”, așa fiind numit sistemul de transport din Paris. Una dintre companiile originale care a construit și a operat sistemul de metrou din Paris, la începutul secolului al XX-lea, a fost Compagnie du Chemin de Fer Métropolitain de Paris. Sistemul de tranzit a fost adesea menționat printr-o versiune scurtată a numelui companiei, „Le Métropolitain” și mai târziu pur și simplu „Métro”. După aceea, „metrou” a devenit modalitatea obișnuită de a se referi la sistemele subterane de tranzit rapid din întreaga lume.

La intrarea în metroul din Paris este afișat următorul anunț:

„Attention à la marche en descendant du train.” – „Urmărește-ți pasul când cobori din tren.”

Cum funcționează trenurile din subteran?

Majoritatea trenurilor din subteran sunt electrice cu rotile de oțel, care circulă pe două șine. Electricitatea este canalizată printr-o șină mijlocie care se cuplează cu mijlocul trenului, sau direct prin cele două șine. Alte sisteme de metrou folosesc electricitatea prin cabluri, deasupra trenurilor, exact ca la suprafață. În liniile de metrou din Paris și Montreal trenurile au roți de cauciuc. Datorită dezvoltării tehnologiei, în ultimii ani, au apărut sisteme de metrou automatizate, fără șofer, care sunt controlate direct de la un centru de control. Acestea se pot găsi în Copenhaga, Singapore, Lille, Paris și alte orașe.

Foto: Wikipedia

Distribuie acest articol:
Cele mai noi articole
În Istanbul se construiește o strâmtoare artificială. Cum va ajunge o bucată din Istanbul o insulă?
În Istanbul se construiește o strâmtoare artificială. Cum va ajunge o bucată din Istanbul o insulă?
În anul 2021, Turcia a început lucrările la un canal navigabil paralel cu strâmtoarea Bosfor. Canalul va avea o lungime de 45 de km și va transforma o parte din Istanbul într-o insulă. Ideea... citește tot
Cum era viața nobililor/boierilor români de odinioară? Câte feluri de mâncare serveau la o masă și ce era considerat „delicatesă”?
Cum era viața nobililor/boierilor români de odinioară? Câte feluri de mâncare serveau la o masă și ce era considerat „delicatesă”?
Încă din cele mai vechi timpuri au existat clase sociale și nici spațiul carpato-danubiano-pontic nu a făcut excepție. Sute de ani, nobilii au dus o viață diferită de cea a românilor de... citește tot
Trump: „100% vom avea Groenlanda”
Trump: „100% vom avea Groenlanda”
Donald Trump a pus lumea pe jar cu noi declarații. Actualul președinte al Statelor Unite ale Americii a declarat că își dorește pentru țara sa Groenlanda, deși danezii i-au spus că cea mai... citește tot