Primele lucrări la metroul bucureștean au început în anul 1975. Deși era în plan de ceva ani, Nicolae Ceaușescu a semnat actul prin care a luat naștere metroul, după ce s-a întors de la un simpozion internațional. Totuși, rețeaua de tuneluri s-a construit după dorința și, evident, după mofturile celui mai „iubit fiu al poporului”.
Se pare că proiectul inițial prevedea două mari linii care să lege nordul cu sudul şi estul cu vestul oraşului, iar un inel circular de tunele să lege cele patru capete ale magistralelor. Cum dictatorul a avut alte idei, lucrările s-au realizat după dorința sa, astfel că la început au fost destul de multe segmente de legătură lipsă între magistrale.
Vagoanele de metrou se dezinfectează?
Metroul trebuia să fie construit din cartierul Drumul Taberei până în cartierul Balta Albă. Supărat că în Drumul Taberei locuiau la acea vreme cei dintr-o clasă socială superioară, Ceușescu a mutat metroul în Militari fără să țină cont că Drumul Taberei era, chiar și atunci, foarte aglomerat.
Primii muncitori care au lucrat la metroul bucureștean nu știu ce este proiectul la care munceau zi și noapte. Gheorghe Moroșanu, unul dintre muncitori, povestește în cartea „Metroul fără Ceaușescu‟ citată de historia.ro: Un ţăran venit din Moldova spărgea strada pentru un viitor şantier. Un băiat de Bucureşti îl întreabă: „Băi, nea Ioane, ce faci dumneata acolo?”, “Scot chetrele astea, nu vezi?”, „Lasă chetrele, spune-mi ce lucrare se execută, ce va fi în final?”, „Metrău!”, „Bine, şi ce e ăla metrou?”, „Metrău, dracu ştie!”, a încheiat sec discuția nea Ion.
„Ce ne trebuie nouă excavatoare (nr. escalatoare) aici?” (Nicolae Ceaușescu)
Proiectanții i-au solicitat Dictatorului acordul de a achiziționa „escalatoare”. Doar că Ceaușescu, din neatenţie sau, poate, din necunoştinţă de cauză, a înţeles cu totul altceva şi a strigat cât l-au ținut plămânii: „Ce ne trebuie nouă excavatoare aici?”. Nu ştia că escalatoare sunt de fapt scările rulante. Ulterior, după ce a fost lămurit despre achiziție, Ceaușescu a refuzat argumentând că bucureștenii sunt și așa grași și le trebuie mișcare.
Scările rulante au fost montate mult mai târziu în unele dintre stațiile metroului bucureștean.
Foto: bucurestiul.ro & bucurestiulmeudrag.ro