Când vine vorba despre reguli, Biserica Ortodoxă nu se abate de la acestea. Una dintre cele mai importante norme în rândul ortodocșilor este aceea că, sub nicio formă, femeile nu au voie să intre în Altar. De unde vine această cutumă?
Înainte de a explica de ce femeile nu sunt egale în drepturi cu bărbații în biserică, trebuie punctat faptul că altarul este acea parte a bisericii, despărțită de naos prin catapeteasmă, în care se oficiază, de obicei, liturghia. Altarul este situat în bisericile din România în partea de Răsărit.
În urmă cu mai bine de 2000 de ani, la începuturile creștinismului, altarul era despărțit de restul Bisericii, așa cum este și în ziua de azi. De fapt, altarul era și a rămas locul unde preoții săvârșesc jertfa lui Iisus Hristos. Așadar, din cauza faptului că femeia nu avea nici o legătura cu preoția, ea nu avea voie să intre în Altarul Sfânt, decât în anumite ocazii, notează doxologia.ro.
De-a lungul anilor, discuția despre prezența în Altar a femeii a fost destul de controversată și s-a asociat cu discuția despre hirotonia femeii. Altarul este considerat a fi „locul cel mai Sfânt de pe Pământ” unde „locuiește Dumnezeu„.
Totuși, nu doar accesul femeilor este interzis în Altar, ci și al celor care „nu-și au rostul”. Canonul 69 al Sinodului VI ecumenic spune că „Nimănui dintre mireni nu-i este îngăduit să intre în altar, însă stăpânirea împărătească nu este oprită de la aceasta, când ar voi să aducă daruri Creatorului după o tradiţie foarte veche”.
Există și cazuri excepționale în care prezența femeilor este permisă în Altar. De exemplu, la sfinţirea unui nou Altar este permis accesul tuturor creștinilor, indiferent de sexul acestora. Un alt caz este în situația mănăstirilor de maici. Canoanele ortodoxe notează că „le este îngăduit călugăriţelor să intre în Altar”, ca să ajute preotul la slujire, aşa cum şi la parohie anumiţi bărbaţi mireni ajută preotul în timpul slujbelor.
Altarul este încăperea bisericii în care se pătrunde prin cele trei uşi făcute în catapeteasmă. În mijlocul altarului se află Sfânta Masă (prestolul) sau jertfelnicul. Pe ea se aduce Sfânta Jertfă cea fără de sânge a Noului Testament. Sfânta Masă întruchipează mormântul lui Iisus Hristos și este, de obicei, acoperită cu o pânză albă asemeni giugiului cu care a fost învelit Mântuitorul.
În Altar se mai află proscomidiarul, scaunul cel de sus şi diacomconul. Proscomidiarul este o mică masă prinsă în scobitura din zidul părţii de miazănoapte a Altarului. Pe această măsuţă se pregăteşte din pâine şi vin Sfânta Taină a Jertfei celei fără de sânge de la Sfânta Liturghie. Pe scaunul de sus stă arhiereul în timpul citirii Apostolului, închipuindu-L pe Hristos. Diaconiconul se găsește mai ales la bisericile mari și este o încăpere unde se păstrează sfintele vase.