Cea mai mare țară din America de Sud este Brazilia. Aceasta este și una dintre cele mai cunoscute din lume, iar Rio de Janeiro este considerat a fi orașul distracției pentru celebrul său carnaval anual. În mod ciudat, însă, nu Rio de Janeiro este capitala Braziliei, ci Brasilia, un oraș mult mai mic. De ce?
Până în anul 1960, Rio de Janeiro a fost capitala Braziliei. Atunci, orașul Brasil a luat locul lui Rio de Janeiro și a devenit capitala țării cafelei.
Primul care și-a dorit mutarea capitalei de la Rio de Janeiro a fost politicianul José Bonifacio (1763-1838). Acesta și-a dat seama și-a dat seama că Rio, capitala țării, de la acea vreme se afla într-o situație vulnerabilă. La acea vreme, atacurile piraților francezi erau comune și, deoarece Rio de Janeiro este un oraș de coastă, era o țintă ușoară. Astfel, José Bonifácio sugerează construirea unei noi capitale în munții centrali, scrie freewalkertours.com.
Planul lui José Bonifácio a fost inițial lăsat deoparte și, abia la sfârșitul secolului al XIX-lea, a fost adoptat când Brazilia era deja o republică. Cel care a decis mutarea capitalei a fost președintele brazilian Juscelino Kubitschek, cel care în singurul său mandat a militat pentru modernizarea Braziliei. Acesta își dorea extrem de mult să populeze centrul statului și susținea de asemenea ideea evitării unui atac maritim. Pentru a face acest lucru, el a investit în fabrici industriale, construcția de autostrăzi și în energie electrică. Și cel mai ambițios plan al său a fost construcția Brasiliei.
În anul 1956, guvernul a lansat un concurs pentru a alege cel mai bun proiect de construcție a noii capitale a Braziliei. Proiectul câștigător a fost al urbanistului născut la Rio de Janeiro Lúcio Costa. Acesta l-a invitat la construirea clădirilor pe celebrul arhitect Oscar Niemeyer.
Construcția clădirilor principale din Brasilia a durat 3 ani. Majoritatea muncitorilor proveneau din nord-estul Braziliei, dar proveneau și din statul brazilian Goias și Minas Gerais. Munca era istovitoare, iar condițiile de muncă extrem de precare.
Au fost multe provocări pentru construcția orașului. De exemplu, cel mai apropiat aeroport era în orașul Anápolis, la peste 100 km de Brasília. Autostrada care lega ambele orașe era neasfaltată, ceea ce facea transportul materiei prime extrem de dificil. Totuși, constructorii au dus la capăt planul.
Inaugurarea orașului a avut loc pe data de 21 aprilie 1960. Președintele a folosit construcția orașului ca pe o reclamă modernistă și naționalistă.
Unii spun că adevăratul motiv al schimbării capitalei în Brazilia nu a fost evitarea unei invazii maritime sau dezvoltarea zonei rurale a Braziliei. Până în acel moment, Rio de Janerio avea una dintre cele mai alfabetizate populații din Brazilia. Guvernul dorea, de fapt, să se izoleze de populația alfabetizată pentru a evita astfel revoltele.
Cu aproape 7 milioane de locuitori, Rio de Janeiro este al 2-lea cel mai mare oraș din Brazilia, după Sao Paulo (12 milioane). Capitala Brasilia este abia pe poziția a 3-a cu 3 milioane de locuitori. Cele trei orașe sunt urmate de Salvador și Fortaleza cu o populație de peste 2,5 milioane.
Foto: Pexels.com