De ce nu s-a construit un pod între Africa și Europa în strâmtoarea Gibraltar? Sunt doar 14 km!
Strâmtoarea Gibraltar este un punct foarte important pe harta Terrei. Această strâmtoare face legătura dintre Africa și Europa are o lungime de aproximativ 60 de kilometri și o lățime cuprinsă între 14 și 44 de kilometri și face legătura între Europa și Africa.
Strâmtoarea Gibraltar este singura legătură naturală dintre Oceanul Atlantic și Marea Mediterană și este de sute de ani una dintre cele mai aglomerate căi navigabile din lume. Pe partea nordică a strâmtorii se află Spania și Gibraltar, iar în sud sunt Marocul și Ceuta, o exclavă spaniolă pe coasta nord-africană.
De ce nu s-a făcut un pod între Africa și Europa?
În ciuda faptului că strâmtoarea are o lungime de doar 13 de kilometri în cel mai mic punct, până acum nu s-a decis construirea unui pod rutier peste strâmtoare. Deciza este cu atât mai ciudată cu cât în lume sunt peste 60 de poduri mai lungi de 13 kilometri. Totuși, acest lucru s-a luat în calcul și prima propunere a unui pod i-a aparținut iginerului spaniol Alfonso Peña Boeuf. Se întâmpla în anul 1956.
Un eventual pod ar putea să unească cele aproape 500 de milioane de locuitori ai Europei cu cei aproape 1,4 miliarde de locuitori ai Africii. O eventuală legătură terastră între cele două continente ar avea un impact economic major. Se estimează că anual peste 100.000 de nave traversează strâmtoarea Gibraltar. Ca o comparație, prin canalul Panama trec anual numai 14.000 de nave.
Cât ar costa podul?
Construirea unui astfel de pod ar fi posibilă, dar nu ar fi deloc un proiect ușor. Unul dintre motivele pentru care proiectul nu a prins viață este situația tensionată dintre guvernele spaniol și cel marocan. Cele două state au avut neînțelegeri diplomatice mari pe tema refugiaților din zona de graniță, dar și pe subiectul teritoriului Sahara Occidentală.
Încă de la început, cele două părți implicate s-au întrebat cine va finanța proiectul (ar urma să coste între 5 și 20 de miliarde de dolari) și cine va beneficia mai mult de pe urma podului? Acest pod nu este foarte fezabil, deoarece sunt alte sute de rute, e drept, un pic mai lungi (dar nu din cale afară de lungi) care leagă Africa de Europa traversând Marea Mediterană. În plus, un astfel de pod, ar îngreuna traficul naval care și așa este extrem de aglomerat. Inginerii susțin că podul ar trebui să fie foarte înalt pentru ca pe sub el să treacă navele cargo, iar realizarea unui pod atât de înalt înseamnă riscuri mari, mai ales că Gibraltar este situat într-o zonă activă seismic.
Un tunel, o variantă mai plauzibilă
Tunelul care să lege Africa de Europa ar putea să fie o variantă mult mai fezabilă. În anii 30 s-a studiat mai în detaliu și geologia, iar concluzia a fost că roca de sub strâmtoarea Gibraltar era mult prea dură, încât să fie străpunsă cu utilajele de acum peste 85 de ani. Un studiu efectuat în 2006 a arătat că din cauza adâncimi în zona strâmtorii și din cauza geologiei, tunelul Europa-Africa ar fi mult mai greu de construit decât cel dintre Franța și Marea Britanie. Și, evident, mai scump.
Discuțiile au fost reluate în 2023 când între Maroc și Spania s-a semnat un memorandum. Un proiect indică 39 km – dintre care 28 km pe fundul mării – și ar porni de la Punta Paloma (zona Tarifa, Spania) și Malabata (golful Tanger, Maroc). Ar fi la maxim 300 m pe fundul mării și ar fi un tunel pentru trenurile de pasageri, dar și pentru cele de marfă. Proiectul va costa peste 10 miliarde de euro și va dura cel puțin 10 ani, notează Hotnews.ro.