Cine nu a fost măcar o dată la un restaurant? Cui nu-i place să se delecteze cu cele mai bune preparate și să fie servit? Ei bine, de ani buni și românii merg constant la restaurant și gătesc tot mai puțin acasă. Pentru ca cina să fie de nota 10 un rol important îl are și servirea. Cu cât chelnerii sunt mai politicoși, cu atât mâncarea este mai bună. Totuși, de ce mulți dintre ospătari țin mâinile la spate?
Ospătăria nu este pentru oricine și există în străinătate școli dedicate acestei meserii. Un profesionist în domeniu ar trebui să știe că meniul trebuie să fie servit întotdeauna oaspetelui cu mâna stângă. Codul ospătarilor spune că aceștia trebuie să urmeze succesiunea în servirea oaspeților. Meniul trebuie să fie dat prima dată celei mai în vârstă femei care stă la masă. Dacă la masă sunt doar bărbați, cel mai în vârstă va primi primul meniul.
În plus, pentru debarasarea vaselor goale, este o necesitate ca chelnerul să se apropie de client prin partea dreaptă.
Ținerea mâinilor la spate este un obicei des întâlnit printre ospătari. Această normă de etichetă este veche de peste 2.000 de ani și își are originile în Roma Antică. De unde ar fi pornit totul?
Politicienii Romei Antice era de multe ori otrăviți de rivali. Astfel, oamenii de la putere erau întotdeauna temători cu privire la străini, mai ales dacă aceștia aveau acces direct la mâncare. Întrucât exista o adevărată amenințare să fii otrăvit, slujitorii din acea vreme aveau o mână liberă (de obicei dreapta), iar a doua legată la spate. În acest mod era exclus riscul ca mâncarea să fie otrăvită de o mână criminală.
E clar că astăzi nimeni nu se teme să fie otrăvit de un chelner în restaurantele scumpe, dar tradiția s-a păstrat în continuare. Poziția cu mâinile la spate transmite respect și disponibilitate pentru clienți.
Meniurile restaurantelor, în special ale locațiilor exclusiviste, sunt laminate. Paginile cu produse din interior se modifică, de obicei, în funcție de preparatele produse, la o anumită perioadă de timp. Deci, ceea ce se servește în sezonul rece este posibil să nu se mai regăsească pe perioada verii. Așadar, meniul trebuie modificat, iar acest lucru costă, de cele mai multe ori, bani în plus. Astfel că meniurile sunt un bun destul de prețios în cadrul unui restaurant.
De exemplu, la un restaurant cu 100 de locuri pot să există 55 de meniuri. După ce clientul plasează comanda, chelnerul ridică meniul de pe masă din mai multe motive. În primul rând pentru a oferi mai mult spațiu persoanelor de la masă, iar în al doilea rând pentru a putea să ofere meniul și altor clienți. Totodată, cu acest mic truc, ospătarii pot ține mai ușor evidența comenzilor luate. Trebuie specificat că oricând clienții pot cere din nou meniul pentru a solicita noi produse.
Totuși, mulți dintre cei care frecventează restaurantele sunt de părere că această practică este o dorință a proprietarilor de restaurante pentru a primi comenzi mai valoroase. Fără un meniu la dispoziție, oaspetele unității nu va putea ști cu exactitate prețurile.
Foto: Photo by Kennedy Training Network (KTN)