În România sunt mii de monumente funerare care au în spate o poveste aparte. Cu toate acestea, cel mai ciudat dintre ele poate fi găsit în cimitirul Viişoara, cel mai vechi cimitir al Ploieştiului. Care este povestea monumentului în formă de falus care stârneşte şi astăzi controverse?
Printre sutele de cavouri şi cruci din cimitirul Viişoara, cel mai cunoscut monument funerar este cel al Mariei Hogaş, născută în anul 1872 şi decedată în anul 1895. De ce? Pentru că, spun unii, monumentul nu este altceva decât un organ sexual masculin din marmură.
„Astfel este viaţa. Maria Hogaş, născută Lascanu. Născută în anul 1872, încetată din viaţă în decembrie 1895“, se poate citi pe monumentul sexual pe care mai sunt sculptate trei inimi străpunse de o săgeată.
Se spune că Maria Hogaş ar fi fost soţia lui Nicolae Hogaş, un nepot al lui Calistrat Hogaş (1847 – 1917), celebrul scriitor român. Maria era o femeie frumoasă care punea pe jar inimile bărbaţilor. Se spune că sătul să fie înşelat, Nicolae Hogaş a pus într-o seară mâna pe puşcă şi şi-a omorât şi nevasta, dar şi pe amantul acesteia. Răzbunarea soţului încornorat nu s-a oprit însă aici.
Nicolae Hogaş ar fi dat comandă unui renumit arhitect, Temistocle Vidali, să facă un monument în formă de falus care să troneze la căpătâiul victimei de doar 23 de ani, notează publicaţia adevarul.ro.
Mai există o variantă potrivit căreia Maria Hogaş a murit de cancer la vârsta de 23 de ani şi monumentul este o coloană a infinitului şi nicidecum un falus. Inscripţia „Astfel este viaţa“ reprezintă durerea pricinuită urmaşilor de dispariţia prematură a Mariei.
Astăzi, monumentul este parţial retezat din cauza obscenităţii sale. Cei care au decis să procedeze astfel au fost comuniştii. Săptămânal, zeci de curioşi ajung în cimitirul Viişoară să vadă cu ochii lor „minunea”.
Foto: Libertatea.ro