Când vine vorba despre construcțiile din perioada comunistă, nostalgicii vorbesc la superlativ făcând referire la viteza de execuție. Despre Pasajul de la Piața Unirii se spune că ar fi fost gata în doar 34 de zile. Este acest lucru adevărat?
Cu o lungime de 900 de metri, Pasajul Unirii este unul dintre cele mai utile proiecte ale Bucureștiului și zilnic zeci de mii de automobile trec pe aici. Pasajul dispune de 4 benzi de circulatie, câte două pentru fiecare sens și un sistem de ventilație a aerului pentru a elimina noxele. Pasajul începe în bulevardul I.C. Brătianu (fostul Bulevard 1848) și se termină în bulevardul Dimitrie Cantemir.
Pe data de 6 iunie 1987, ziarele vremii anunțau o nouă realizare a socialismului: inaugurarea Pasajului Piața Unirii, la numai 34 de zile de la începerea lucrărilor de construcție. Este adevărat că lucrarea a fost finalizată într-un timp record, însă trebuie spus că săpăturile au început cu șase luni înainte. Da, cu șase luni, dar propaganda comunistă „a omis” să spună asta la inaugurare.
De ce nu avea niciodată Ceaușescu bani la el?
Proiectarea pasajului a fost făcută de Institutului de Proiectări pentru Transporturi Auto (IPTANA) și construcţia a fost realizată de Ministerul Construcţiilor Industriale alături de un societăţi locale. Lucrarea a fost extrem de complexă întrucât pasajul supratraversează două magistrale de metrou, dar şi cursul râului Dâmboviţa. La pasaj au lucrat sute de oameni la foc continuu.
În luna decembrie a anului 1989, România avea investiţii şi datorii de recuperat în valoare de aproximativ 8 miliarde de dolari. Ba mai mult, se pare că țara noastră avea în conturi în jur de două miliarde de dolari cash. Cât despre datoria externă, aceasta practic nu exista la acea vreme
Foto: retroalmanah.ro