Coca-cola este de departe cel mai cunoscut brand și cea mai cunoscută băutură din lume. Totuși, la nivel mondial, circulă un mit conform căruia rețeta băuturii este cunoscută doar de doi oameni, angajați ai Coca-Cola.
Povestea acestui mit a început cu zeci de ani în urmă și Coca-Cola, una dintre companiile ce au dus marketingul la nivel de artă, nu a făcut altceva decât să alimenteze mitul prin diferite campanii de publicitate. De fapt, mitul s-a născut ca urmare a unei reclame Coca-Cola.
În primul rând, numărul exact de persoane care cunosc modul de a face Coca-Cola nu este foarte mare. Cu toate acestea, numărul persoanelor ce știu rețeta este cu siguranță mai mare de doi. De ce? Deoarece volumul total de sirop produs în fiecare zi, cu ingrediente ușor diferite în diferite părți ale lumii, este imens, rețeta trebuie să fie cunoscută de mai multe persoane.
Cel mai probabil, ingredientele sunt cunoscute de mai mulți oameni ce lucrează la Coca-Cola. E drept, nu toți dintre aceștia știu și proporțiile exacte.
De unde vine expresia „Colac peste pupăză”
Într-un interviu, Jacquie Wansley, managerul de marketing al Coca-Cola spunea că „nu multe persoane cunosc rețeta”, admițând că nici el nu știe numărul exact al deținătorilor secretului. Rețeta este scrisă și depozitată într-un seif din Atlanta, Georgia.
„Consumatorul tipic se va gândi că produsul trebuie să fie foarte valoros dacă firma depune atât de mult efort să protejeze formula”, a explicat pentru CNN, Ben Voyer, profesor de psihologie socială şi marketing în Marea Britanie, la London School of Economics.
Coca-Cola a fost inventată de farmacistul John Pemberton, acum mai bine de o sută de ani. În anul 1886, având la bază două ingrediente (extrasul de coca şi nucile de cola), produsul a început să fie vândut. Câțiva ani mai târziu, John Pemberton i-a vândut compania lui Asa Candler, un om de afaceri din Atlanta. Acesta a vândut-o la rândul lui către Ernest Woodruff, în 1919. Când Ernest Woodruff a achiziționat Coca-Cola, şi-a garantat împrumutul la bancă cu o copie scrisă a faimoasei rețete. Aceasta a fost recuperată în 1925, când datoria a fost achitată, iar varianta scrisă a formulei lui Pemberton a fost depusă într-un seif al băncii Trust Company. Acolo, rețeta a rămas până în anul 2011, atunci când a fost mutată la muzeul World of Coca-Cola.
„Marea majoritate” este pleonasm?
Revenind la reclama Coca-Cola, în anul 2011, la aniversarea a 125 de ani de Coca-Cola, americanii au făcut o amplă campanie în care au vorbit despre formula secretă a produsului. Atunci, milioane de fani din întreaga lumea au fost atrași de povestea rețetei secrete. Iar Coca-Cola nu a făcut decât să alimenteze zvonurile cu privire la existența ei…
Foto: pexels.com