Chupa Chups este una dintre cele mai cunoscute companii de acadele și produse de dulciuri din lume. Firma, fondată în anul 1958 de către Enric Bernat, a devenit celebră în peste 150 de țări datorită calității produselor realizate, dar și a logo-ului atrăgător și oarecum… haios.
Nu multă lume ştie, însă logo-ul Chupa Chups a fost realizat de către faimosul pictor Salvador Dali. De origine spaniolă, acesta a fost în decursul vieții pictor, sculptor, gravor, scenarist și scriitor. Dali a fost o personalitate excentrică, creațiile sale atragând publicul și prin faptul că autorul avea un stil de viață aparte.
Marca Chupa Chups este, fără îndoială, una dintre cele mai cunoscute din lume. Compania spaniolă nu și-a schimbat logo-ul pentru a se adapta la noile vremuri. La fel precum Coca-Cola, Nike, Apple sau Lego, imaginea sa a suferit puține variații, de-a lungul timpului, pentru ca publicul să o recunoască peste tot. Acest lucru s-a întâmplat și pentru că Salvador Dali a creat logo-ul Chupa Chups, dându-i astfel un pedigree cu care puține mărci se pot lăuda.
Era anul 1950 când Enric Bernat, nepotul cofetarului Josep Bernat, a decis să continue afacerea de familie. La 26 de ani a fondat compania Productos Bernat împreună cu Nuria Serra, fiica unui cofetar din Barcelona. Ei s-au specializat în „peladillas”, migdale confiate care erau servite frecvent cu ocazia Crăciunului.
În 1958 Enric Bernat a preluat 100% din capitalul Granja de Asturias, datorită sfatului omului de afaceri Domingo Massanes. Atunci el a comandat un studiu despre dulciuri. Datele colectate au arătat că 67% dintre consumatorii de bomboane aveau sub 16 ani și că mâinile lor s-au murdarit când au scos dulciurile din gură.
Ca atare, Bernat a pus pe un băţ o bomboană rotundă, celebra acadea. Aceasta fusese inventată pentru prima dată, în 1924, de către firma americană Akron Candy sub numele de Dum-Dums (care se fabrică şi astăzi). Diferența a fost că Akron Candy a făcut bețișoarele din lemn, iar Enric le-a făcut din plastic. Pentru a reduce concurența în Spania, el a cumpărat brevetele spaniole pentru produse similare în 1959.
În 1958, bomboanele au început să fie vândute sub numele de „Chups”. Primele sale spoturi radio au repetat mesajul „Chupa… Chups!” așa că publicul a învățat repede produsul. În 1961, compania a decis ca acadelele să fie denumite oficial „Chupa Chups”, fiind promovate cu sloganul: „Este rotund și durează mult, Chupa Chups”.
Succesul acadelei pe teritoriul spaniol a fost fără tăgadă, ajungând să fie bomboana preferată a copiiilor. Enric Bernat a decis astfel să se extindă la nivel internațional. Dar pentru a lansa produsul în afara Spaniei, era nevoie de o campanie de promovare puternică. Drept urmare, Bernat a apelat la Salvador Dali pentru reproiectarea siglei Chupa Chups.
Celebrul artist spaniol a acceptat provocarea în schimbul unei mari sume de bani. Inspirația pictorului excentric a făcut ca sigla să fie pusă prima dată pe un șervețel de hârtie. I-a luat mai puțin de o oră să creeze unul dintre cele mai emblematice logo-uri din toate timpurile.
Schimbările au fost inteligente. Prima noutate a fost folosirea unei singure culori roșii pe fond galben, eliminând cele trei culori roșu, negru și galben. După aceea, apariția florii care înconjoară logo-ul, faimoasa margaretă, a fost de bun augur. Ultima contribuție a fost o recomandare a artistului către Enric, de a plasa logo-ul pe partea superioară a ambalajului pentru a-i favoriza vizibilitatea și a-i conferi o personalitate, potrivit esloganmagazine.com.
Succesul a fost impresionant, produsele sale ajungând în Statele Unite ale Americii în 1980, Germania în 1982, Rusia în 1989, China în 1994 și Mexic în 1996. Produsele Chupa Chups sunt vândute, în prezent, în 108 țări.
Foto: creativemarket.com și Wikipedia.org