Nu multă lume știe că, în anul 1980, pilotul român Paul Mitu a aterizat cu un avion Tarom în Oceanul Atlantic. Pentru a fi mai exacți, acesta a pus avionul pe un banc de nisip și a salvat astfel 186 de oameni de la moarte. În mod surprinzător, la întoarcerea în țară, în loc să fi elogiat și apreciat pentru măiestria sa, el a fost retrogradat.
Pe data de 6 august 1980 a avut loc un zbor de la Otopeni spre Casablanca și, ulteior, spre Nouadhibou, Mauritania. La bord s-au aflat 186 de oameni, iar manșa de comandă a fost în mâna lui Paul Mitu. Cursa trebuia să înceapă la 9:00 dimineața, însă o problemă tehnică la un motor a făcut ca aeronava să decoleze de la sol după 14 ore.
Zborul a decurs în mod extraordinar de normal, oboseală cruntă, echipajul aproape că dormea. Până când am ajuns să cerem aprobare de coborâre pentru aterizare pe aeroportul Nouadhibou. Culmea este că pierde legătura radio, comunicaţia nu se poate stabili.
Am luat legătura cu Las Palmas. Ei mi-au dat voie să cobor. Când mi-au dat voie să cobor la 4.000 de picioare, mi-au spus că vizibilitatea este în scădere. În loc să fiu dirijat la aterizare, probabil, zic eu, acea persoană care se afla la dirijare atunci, nici nu ştia să se uite pe ecran.
Am executat schema de aterizare, schema de apropiere, totul a decurs normal, numai că o dată la un milion de ani, acel sistem de aterizare nu funcţiona. Ceaţa era până în pământ. La 90 de metri, avionul a intrat în hălău. Am luat contact cu oceanul, avionul a muşcat din apă până nu a mai avut portanţă, a căzut în acea dună de nisip, a povestit Paul Mitu, pentru Antena 3.
Avionul a fost rupt în trei, însă unul dintre motoare a continuat să funcționeze, speriind rechinii care veniseră în zonă pentru o masă copioasă. După aproximativ trei ore și jumătate au venit ajutoarele, iar toate cele 186 de suflete de la bord au fost salvate. Comandantul Paul Mitu a rămas ultimul și a înotat singur până la țărm. Ulterior, salvatorii l-au găsit pe acesta inconștient, rănit grav la mână și la ochi.
După ce a revenit în țară, în loc să fie primit ca un erou regimul comunist l-a amenințat cu 100 de ani de închisoare și l-a retrogradat ca elev navigator pe curse interne. După o bună bucată de timp, acesta a reușit să redevină comandant şi a zburat la Romavia până în anul 1993. Apoi a ieşit la pensie.
Foto: antena3.ro, realitatea.net și baaa-acro.com